Skip to main content

Usługi B+R oraz patentowanie i wprowadzenie produktu na rynek

Jesteśmy zespołem doświadczonych grafików i specjalistów zajmujących się od lat tematem rozwoju biznesu. Wiemy, jak istotny jest dobór odpowiednich narzędzi, materiałów i metod, aby zmaksymalizować szansę osiągnięcia sukcesu na rynku. Nie boimy się rozwiązań odważnych, poza utartymi schematami, ale jednocześnie niezwykle skutecznych i oryginalnych.

Nasza działalność badawczo rozwojowa ma na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie ich do tworzenia nowych, kreatywnych rozwiązań. Regularnie rysujemy, modelujemy, prototypujemy i testujemy rożne możliwości, tak, by zaoferować naszym klientom usługi najwyższej jakości, które nie tylko będą się dobrze prezentowa, ale i przyczyniać się do rozwoju firm i osiągnięcia przez nie sukcesu w branży.

Prowadzimy między innymi badania w zakresie wzornictwa przemysłowego oraz projektowania i prototypowania produktów i usług. Na przestrzeni wieloletniej działalności wyspecjalizowaliśmy się w w tworzeniu koncepcji wzorniczych opakowań. Prowadzone badania i testy pozwalają nam na dobór najlepszych materiałów, a co z tym idzie na niezwykle skuteczną realizację podejmowanych projektów.

Prace rozwojowo badawcze nie opierają się na wprowadzaniu rutynowych i okresowych zmian do produktów lub lini produkcyjnych lecz na kształtowaniu i wykorzystaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z rożnych dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej do wprowadzania istotnych ulepszeń do istniejących już produktów i rozwiązań. W studiu brandingowym Agenza wykonujemy nie wzornicze produktów oraz modeli prototypów o różnym charakterze, w tym także produktów szklanych oraz tekturowych opakowań i modeli wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu.

Jako, że w Studio Agenza zawsze staramy się kompleksowo rozwiązywać problemy i wyposażać naszych klientów w nowe, konkurencyjne zasoby i najlepszej jakości usługi, to do wszelkich prac rozwojowo badawczych podchodzimy niezwykle poważnie i z najwyższą starannością. To wszystko po to, by osoby i marki korzystające z naszych usług mogły zyskać przewagę nad konkurencją.

Nie każdy ma świadomość, że zarejestrowany i opatentowany znak towarowy zwiększa realnie wartość przedsiębiorstwa. Ma również niemałe znaczenie w kwestii poprawy zaufania odbiorców i konsumentów oraz przyczynia się do walki z nieuczciwą konkurencją. Chcąc rozwijać i budować silną markę jest to niemal obowiązkowy krok!

Czym dokładnie jednak jest znak towarowy?

Znak towarowy to nic innego jak oznaczenie, które można zaprezentować w sposób graficzny i, które pozwala na odróżnienie produktów oferowanych przez daną firmę od tego samego typu produktów innych przedsiębiorstw. Tak więc znak towarowy służy głównie ochronie marek i ich wizerunku. Wykorzystywany jest przede wszystkim w obrocie handlowym i daje monopol na używanie wybranego oznaczenia produktów i usług oferowanych przez firmę.

W głównej mierze właściciele w przeważającej części decydują się na zarejestrowanie nazwy oraz loga firmy. Co ciekawe i jednocześnie niezwykle istotne, to taki proces w polskim Urzędzie Patentowym trwa około 12 miesięcy. Na zakończenie otrzymuje się specjalny numer rejestracyjny oraz świadectwo ochronne z pieczątką urzędu. Należy jednak pamięta, że zarejestrowanie znaku towarowego nie jest bezterminowe. Taki dokument wydawany jest na okres 10 lat z możliwością jego przedłużenia na kolejne okresy podobnej długości. Tę czynność można powtarzać tak naprawdę w nieskończoność, a prócz loga czy marki można chronić również hasła reklamowe, slogany, symbole, dźwięki czy sekwencje obrazów, które wpływają na identyfikację pochodzenia produktów i usług.

Dlaczego zarejestrowanie znaku towarowego ma tak duże znaczenie?

Jak już wspominaliśmy, ochrona znaku towarowego polega przede wszystkim na możliwości wyłącznego użytkowania danego symbolu. Oznacza to, że żadne inne przedsiębiorstwo nie będzie mogło go wykorzystywa, ani nawet żadnego znaku, który jest bardzo podobny do tego zarejestrowanego przez nas. Po zastrzeżeniu znaku towarowego marka uzyskuje wyłączne prawo posługiwania się nim, co bezpośrednio wpływa na renomę i prestiż firmy. To również niezawodne narzędzie do walki z konkurencją, która niejednokrotnie potrafi zdecydować się na nieuczciwie działania. Warto jednak pamięta, że w przypadku zastrzeżenia nazwy firmy otrzymujemy jedynie monopol na posługiwanie się nią w wybranej przez nas branży, a nie we wszystkich jednocześnie. Niemniej jednak ogromną zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że prócz wybranej nazwy konkurencja nie może korzystać również z nazw bardzo podobnych. Posłużymy się tutaj przykładem. Jeśli jako marka decydujemy się na zastrzeżenie nazwy „Baletto”, to inne przedsiębiorstwa nie mogą zdecydować się na wybranie słów takich jak „Baleto” czy „Balettoo”, bo mogłoby to wprowadzić w błąd konsumentów.

Wśród innych zalet zastrzeżenia znaku towarowego jest zarabianie na nim! W każdej chwili, w zależności od aktualnych obrotów i dochodów marki, można zdecydować się na oszacowanie wartości znaku, a następnie na jego sprzedaż lub udzielenie odpłatnej licencji na posługiwanie się nim. Takie posunięcie jest coraz bardziej popularne, także w Polsce, chociaż prym w tej kwestii od lat wiodą Stany Zjednoczone. Dzieje się tak, ponieważ marka, która istnieje na rynku wiele lat, staje się rozpoznawalna i jest wiarygodna, a przez to wiele warta. Niekiedy można spotkać się nawet z sytuacjami, w których znaki towarowe licytowane są na aukcjach komorniczych w przypadku bankructwa przedsiębiorstwa.

Co zwykle staje się znakiem towarowym?

W kwestii prawnej tak naprawdę nie ma szczegółowych ograniczeń, jeżeli chodzi o formę, w jakiej powinien występować znak towarowy. Powinien natomiast dać się przedstawić w sposób graficzny i mieć oryginalny i odróżniający się charakter. Zdecydowanie najczęściej firmy decydują się na zastrzeżenie znaków w formie:

Wyrazów – Jest to zdecydowanie najpopularniejszy i najczęściej spotykany wybór. Jeśli nasza firma działa w sieci, może okazać się to szczególnie przydatne, ponieważ zastrzeżenie wybranego słowa pozwala na ukrócenie praktyki wykorzystywania go przez konkurencję w tekście reklamy AdWords. Jednocześnie zyskuje się możliwość posługiwania symbolem ®.

Rysunku/grafiki – Mowa tutaj przede wszystkim o motywach nieposiadających w sobie żadnych wyrazów. W takiej sytuacji następuje ochrona danego obrazka niezależnie od wszelkich elementów słownych. Trzeba jednak pamięta, że w przypadku rebrandingu lub jakiejkolwiek zmiany identyfikacji wizualnej firmy będzie koniecznie powtórne ubieganie się o zastrzeżenie znaku towarowego.

Etykiety – Bardzo popularne rozwiązanie na terenie naszego kraju. Bardzo dużo firm decyduje się na zastrzeżenie opakowania produktu lub samej etykiety.

Kompozycje kolorystyczne – Nie jest to często spotykane, jednak możliwe i czasami wykorzystywane. Doskonałym i bardzo znanym przykładem zastrzeżenia koloru mogą być słynne czerwone podeszwy, znanego projektanta luksusowego obuwia Christiana Louboutin.

Jak przebiega proces zastrzeżenia znaku towarowego?

W 2016 roku został wprowadzony nowy, usprawniony proces rozpatrywania podań o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy. Przed przystąpieniem do niego należy pierw sprawdzić w bazie znaków krajowych, bazie znaków Unii Europejskiej oraz bazie znaków międzynarodowych czy nie istnieją przypadkiem już takie same lub podobnie wyglądające znaki. Następnym krokiem jest zgłoszenie podania, które zostanie zbadane pod względem formalnoprawnym. Gdy nie zostaną stwierdzone żadne bezwzględne przeszkody, uniemożliwiające rejestrację wybranego znaku towarowego to informacja o jego zarejestrowaniu zostanie opublikowana w Biuletynie Urzędu Patentowego RP. Jednak to jeszcze nie koniec. Od tego momentu, przez okres 3 miesięcy osoby trzecie będą miały prawo do zgłoszenia sprzeciwu.

Na sam koniec Urząd Patentowy wyda decyzję o udzieleniu lub odmowie udzielenia prawa ochronnego. W naszej agencji zdajemy sobie sprawę, jak ważny jest wizerunek firmy i odpowiedni branding, dlatego już od wielu lat zajmujemy się zastrzeganiem znaku oraz wzoru towarowego na życzenie naszych klientów. W końcu dobre logo i adekwatna nazwa to podstawy do budowania rozpoznawalnej i silnej marki, szczególnie tej premium.

Zadbaj o błyskotliwy charakter Twojej marki.
Wyróżnij się na tle konkurencji.
Kontakt