Jednym z najważniejszych wydarzeń 2021 r. jest uznanie przez UOKiK i KRRiT influencerów, jako „znaczących nadawców treści na rynku”. Na naszych oczach w 2021 roku działa się ewolucja współprac marek i influencerów, poprzez lokowanie produktów, ambasadorstwa, co-branding, sygnowanie linii produktowych, aż po tworzenie nowych marek przez samych influencerów. Nastąpiła cross-platformowość w influencer marketingu, co oznacza, że nie mamy już do czynienia tylko z streamerami, youtuberami, tiktokerami czy też instagramerami, obecnie mamy do czynienia z multiplatformami i kampaniami opartymi na twórcach, wykorzystujących wielu kanałów w mediach społecznościowych.
Wyzwaniem na 2022 rok jest z pewnością samoregulacja rynku, czyli wprowadzenie zasad oznaczania produktów, wyeliminowanie scamu oraz wprowadzenie generalnie obowiązujących przepisów dotyczących współprac między influencerami, markami i ich agencjami.
Kolejnym wyzwaniem na 2022 r. będzie ocena zmian konsumenta post pandemicznego i zrozumienie jak obecnie realizuje swoje potrzeby. Wg raportu Haves Creative Group HAVAS GEN 2020 r. przeszliśmy już jako społeczeństwo etap szoku i oswoiliśmy się z nową erą post pandemiczną, jednak jako jednostka jesteśmy bardziej gotowi na zmiany, szybciej się adaptujemy, kierujemy się intuicją oraz jesteśmy bardziej wrażliwi na otaczający nas świat. Jesteśmy bardziej świadomi swych wartości, więc gdy na tej lini, tzn. pomiędzy influencerem a wartościami odbiorców pojawi się niespójność, następuje ich negatywna reakcja.
Trendami na 2022 r. są NFT oraz Metaverse oraz VR. NFT- Non-Fungible Token, czyli niewymienialny token, to działający w oparciu o technologię blockchain kryptograficzny token, gdzie zapisywane są wszystkie transakcje i aktywa. Eksperymenty z tzw. Colored Coins jednostkami Bitcoina, mogącymi reprezentować różne wartości rozpoczęły się jeszcze w 2012 roku, jednak za sprawą influencerów, sportowców, celebrytów i artystów, którzy zaczęli tworzyć wirtualne dzieła, 2021 rok to odczuwalny rozwój tokenów NFT.
Warto również dodać, iż celem Marka Zuckenberga, twórcy Facebooka, mocno związanego z influencer marketingiem, zwanego już jako Meta, jest rozwój Metaverse oraz VR. Meta, czyli „poza” i uniwersum, czyli „świat”, w dosłownym tłumaczeniu „poza światem” oznacza wirtualną rzeczywistość, w której wszystko jest możliwe.
Wraz ze wzrostem świadomości konsumentów i ich oczekiwań wobec marek, zarówno marketing marek premium jak i zarządzanie marką wymaga nowego modelu zarządzania i kolejnych badań.