Znak graficzny to najważniejszy wizualny atrybut marki
Zastanówmy się przez chwilę co sprawia, że jeden projekt logo zdobywa naszą atencję, zapada głęboko w pamięci, a drugi niknie w natłoku wielobarwnych form. Oczywiście jak powszechnie wiadomo wiele logotypów stało się kultowymi głównie dzięki świetnemu produktowi który sygnują i właściwemu, budowanemu przez lata marketingowi. Ja chciałbym skupić się na sytuacji kiedy logo debiutuje na rynku, i przyjrzeć się walorom estetyczno-technicznym które według mnie powinno posiadać dobre logo. Celowo pomijam NAMING czyli nazewnictwo firm oraz CI czyli identyfikację wizualną gdyż o nich opowiem w następnych artykułach z serii krótkich przemyśleń na tematy brandingowe.
Zatem dobre wizualnie i adekwatne do branży logo to wypadkowa kilku kluczowych elementów. Najważniejsze z nich to pomysł, typografia, symbolika i kolorystyka. Projektując logo zaczynam od analizy branży, obszaru działania danej firmy bądź instytucji oraz produktów konkurencyjnych która powinna ustrzec nas przed wtórnością, a co najważniejsze posądzeniem o plagiat. Pomocna jest funkcja wyszukiwanie obrazem w wyszukiwarce google. Pewne jest też że ilustracyjny charakter znaku nie ma w tej kwestii takich problemów jak najprostsze geometrycznie formy graficzne które w danej sytuacji przychodzą na myśl projektantowi jako pierwsze.
Koncepcja logo
Szukam w głowie słów kluczowych charakteryzujących pewne cechy, które pomogą mi wybrać odpowiednie środki wyrazu. Wyrazy takie jak doświadczenie, prestiż, nowoczesność, klasyka, solidność, rozrywka, przyjemność, itp. to przykłady które staną się punktem wyjściowym procesu projektowania logo.
W mojej głowie pojawiają się symbole i kolory przywołujące na myśl cechy które chcę wyeksponować. Dobry projektant logo musi znać psychologię barw (o tym też napiszemy) i umiejętnie ją stosować, oraz sprawdzić konotacje kulturowe w tych kwestiach( np. kolor biały w Chinach kojarzony jest z żałobą i smutkiem, by uniknąć niepotrzebnych kłopotów. Prace nad logo zaleca się zacząć od burzy mózgów w szkicowniku, dobrze jest stworzyć cyfrowy moodboard czyli zbiór zdjęć i grafik będących wypadkową klimatu (stylistyki) jaką chcemy uzyskać.
Od szkicu do gotowego logo.
Proces tworzenia logo
Mamy już jakąś koncepcje i wizje stylistyki, więc przyszedł czas na burzę mózgu w szkicowniku, tudzież na ekranie monitora (polecam na początek media tradycyjne). Jeśli tworzę logo eksperymentuję z formą sygnetu i typografii, szukam drugiego dna, staram się omijać banały typu sygnet z pierwszych liter nazwy ( popularny w branży modowej czasem zdaje egzamin, Chanel, Yves Saint Larent, Louis Vuittton itp.) Sprawdzam możliwość przemycenia jakiejś treści w przestrzeni negatywowej ( patrz strzałka w logo FedEx, C w Carrefour itp. ).
Kiedy mam już faworyta wśród szkiców, odpalam program do grafiki wektorowej, chwytam piórko i zabieram się za krzywe Beziera. Ważne by wszystkie elementy logo posiadały minimalną ilość punktów edycji krzywych, celem uzyskania linii idealnych. Staram się zachować konsekwencje w formie, czyli wybieram kanty bądź obłości, abstrakcje lub realizm itp. Sygnet już gotowy, zatem czas na odpowiednią typografię. Uważam że jest to najtrudniejszy etap procesu projektowania logo i wymaga od projektanta dużej wiedzy z zakresu typografii, liternictwa oraz wielkiego wyczucia.
Trudności jakie można napotkać podczas projektowania logo
Nie ma nic gorszego niż kancelaria adwokacka czy hotel z tradycjami okraszony eksperymentalnym futurystycznym krojem pisma, lub firma informatyczna z antykwami barokowymi lub ozdobnymi pisankami. Adekwatny font nada odpowiedni charakter i przywiedzie na myśl odpowiednie skojarzenia. Cały czas pracowaliśmy dotychczas w skali achromatycznej. Nasze logo w czerni i bieli ( najlepiej zacząć projektowanie w achromatyczności ) świetnie się już prezentuje, czas nadać mu kolorytu. Są sytuacje kiedy surowa czerń oddaje całą filozofie marki, często towarzyszy towarom luksusowym, ale zazwyczaj potrzebujemy więcej kolorów by znak przekazywał emocje i skojarzenia na jakich nam zależy.
Psychologia barw w logo
Oczywiście kluczowa jest tutaj wiedza z zakresu psychologii barw i wskazane jest użycie komplementarnego koła kolorów. Schematy budowane według triady, analogii, odcieni dają najciekawsze harmonijne palety kolorów. Staramy się dopasować kolory ( nie przesadźmy z ich ilością, maksymalnie 3 ) by harmonijnie współgrały z logo i oddawały jego charakter.
Dobre logo to pierwszy krok do skutecznej komunikacji z otoczeniem która podkreśli naszą wyjątkowość i przysporzy nam wielu nowych klientów.