Jeszcze kilka lat temu firma Pantone z Carlstadt w stanie New Jersey i jej system znana była głównie w branży poligraficznej, a także w związanej z nią branży graficznej. Dziś za sprawą przemyślanego marketingu Pantone na stałe wpisał się w popkulturę i wszelkiej maści branże projektowo-wzornicze od grafiki, poprzez architekturę wnętrz i modę, po wzornictwo przemysłowe.
Od kilku lat firma cyklicznie wybiera kolor roku, który odciska „piętno” na to, w jakim kolorze będą najmodniejsze przedmioty użytku codziennego. Tak oto specjalistyczna firma z branży poligraficznej, stała się barwnym trendseterem znanym na całym świecie. Rok 2020 to Classic Blue, czyli po prostu niebieski. Rok temu był to Living Coral, a jeszcze wcześniej Ultra Violet. Wszystkie te kolory od wieków funkcjonują w naszym otoczeniu, jednak od pewnego czasu zauważalna jest sugestywność firmy Pantone. Niestety o tym wpływie przekonują się nawet rzeki w Indiach gdzie wysoce rozwinięty przemysł tekstylny zabarwia je chemicznie na modny w danej chwili kolor.
Kolor niebieski, a zatem czeka nas pełen pomysłów rok błogiego spokoju.
Według psychologii barw i badań chłodny niebieski uspokaja, obniża ciśnienie, pobudza kreatywność i budzi zaufanie, dlatego często wykorzystują go branże IT, ubezpieczeniowe, medyczne itp. Przywodzi na myśl relaks, inteligencje, siłę, uduchowienie, chłód, świeżość oraz inne przymioty między innymi za sprawą skojarzeń z niebem, morzami i oceanami, ale nie na tym skupia się ten artykuł.
Skala kolorów jaką stworzył Pantone jest najbardziej kompletnym zbiorem barw opracowanym dla przemysłu poligraficznego, a także wszelakich branż kreatywnych gdzie kolor odgrywa bardzo ważną rolę. Podstawowa skala opisuje 1761 kolorów dla podłoży powlekanych i niepowlekanych, a każdemu kolorowi przysługuje niepowtarzalny numer. Powstają one przez zmieszanie 18 pigmentów (w tym białego i czarnego). Stąd ich odwzorowanie na skalach RGB i CMYK ( 4 kolory) nie jest łatwe i wymaga doświadczenia oraz wyczucia.
Oprócz barw podstawowych Pantone oferuje dodatkowo kolory metaliczne i fluorescencyjne.
Wzorniki kolorów są bardzo pomocne w ujednolicaniu pożądanego koloru kiedy mamy do czynienia z różnymi technologiami druku i różnymi podłożami. Studio Agenza naturalnie od lat korzysta z serii wzorników Pantone, są one kluczowe w procesie zarządzania barwą, co nie zmienia faktu że uzupełniamy je o wzorniki RAL, NCS, folii Avery i Oracal, Plexiglassu itp. aby kompleksowo zapanować nad kolorami.
Tak oto, z hermetycznego świata branży poligraficznej, firma Pantone wypłynęła na szerokie wody popkultury, wszystkich branż kreatywnych i stała się symbolem świata barw.