Marketing jest dziedziną, która, jak niewiele innych, musi zmieniać się pod wpływem zachodzących na świecie zmian. Konkurencja rośnie z dnia na dzień, a rosnąca cyfryzacja i zmiany, jakie przynoszą kolejne lata wpływają na to, że metody, które jeszcze niedawno uznalibyśmy za bardzo skuteczne, stają się nieaktualne i przestarzałe. Obecne czasy skłaniają branżę do skupienia swojego spojrzenia na kliencie i wartościach, które są dla niego ważne. Właśnie z tego przekonania zrodził się marketing holistyczny, czyli zupełnie nowe i świeże spojrzenie nie tylko na relacje z klientem.

Holistyczny, czyli jaki? Tłumaczenie terminu

Holizm to pojęcie, które swoim zasięgiem daleko wykracza poza dziedzinę marketingu. Określa on zespół zjawisk, które razem ze sobą tworzą określoną całość. Poszczególne elementy funkcjonują hierarchicznie i oddziałują na siebie nawzajem, tak, aby tworzyć działający system. Pierwotnie holizm odnosił się raczej do świata przyrody, jednak termin ten można z łatwością przenieść na dziedzinę content marketingu, a także marketingu, jako dziedziny w ogóle.

Marketing holistyczny Agenza Stduio

Marketing holistyczny w praktyce

Holistyczne podejście w marketingu oznacza, że wszystkie nasze działanie związane z pracą na rzecz klienta powinny doskonale ze sobą korespondować i tworzyć jedną kompleksową i szeroką całość.

Jak wiadomo marketing ma za zadanie przekonać potencjalnego klienta, że to właśnie nasz produkt jest w stanie zapewnić mu dokładnie to, czego szuka i oczekuje. Marketing holistyczny spełnia to zadanie w najbardziej możliwie kompleksowy sposób. Tym samym zawartość strony internetowej i teksty na blogu nie są jedynym działaniem podejmowanym przez marketingowca. Działając holistycznie musi on zakładać także inne elementy, utrzymane w określonej konwencji i korespondujące z pozostałymi. Tym samym należy zadbać o to, aby posty w mediach społecznościowych, newslettery, reklamy czy materiały pojawiające się w innego rodzaju mediach były ze sobą koncepcyjne połączone i stanowiły harmonijną całość. Właśnie dlatego marketing holistyczny to świeża i bardzo skuteczna koncepcja działania w branży.

Marketing holistyczny, czyli integrowanie i budowanie relacji

Marketing holistyczny, jak jeszcze żaden przed nim stawia na budowanie długofalowej i dostarczającej wzajemnej satysfakcji relacji zarówno z klientem, jak i odbiorcą naszych działań. Wdrażając holistyczną strategię marketingową należy tworzyć i dostarczać odpowiednie wartości, które będą budowały dla tej relacji odpowiednie podstawy. Naszym zadaniem jest zaskarbienie sobie lojalności klienta poprzez dostarczanie mu usług najwyższej jakości, które są nie tylko dobrze przemyślane, ale także spójne zarówno na etapie tworzenia treści, jak i dostarczania ich.

W holistycznym ujęciu marketing to nie tylko pozycjonowanie treści za pomocą SEO i odpowiednich fraz kluczowych, ale także przekazywanie tych treści w sposób spójny i konsekwentny na wielu polach.

Marketing holistyczny – jak to powinno wyglądać?

Wiele osób z pewnością teraz zastanawia się jakie działania może zaoferować klientowi, aby strategia marketingowa mogła uchodzić za konsekwentną i spójną. W tym momencie warto zapoznać się z terminem, który bardzo często pojawia się w kontekście marketingu holistycznego: budowanie wartości. Na czym to polega?

Już na początku współpracy z klientem musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, jaką wartość może zaproponować marka, którą chcemy wypromować? Przy czym warto pamiętać, że musi być to wartość nowa, na której zbudujemy naszą kampanię. Produkt dobrej jakości nie jest bowiem obecnie jedynym aspektem, który wystarczy do utrzymania poziomu sprzedaży. Współcześnie klienci bardzo cenią sobie właśnie wartości i – co warto zaznaczyć – niekoniecznie zawsze materialne.

O jakich wartościach mowa?  Zwykle chodzi o zaangażowanie społeczne, działanie na rzecz wspólnego dobra, popularyzacja wiedzy oraz pomoc. Nie bez powodu największe marki są obecnie zaangażowane w kwestie takie, jak zmiany klimatyczne czy ochrona naturalnego środowiska. Zaangażowanie w sprawy naprawdę ważne dla społeczeństwa czy planety jest dla klientów niezwykle istotne. Podobnie sprawy mają się w kwestii działania na korzyść lokalnej społeczności, dzielenia się wiedzą, czy wspierania placówek oświatowych. Są to oczywiście jedynie przykłady, a strategie marketingu holistycznego są o wiele bardziej rozbudowane i zdecydowanie szersze.

Marketing holistyczny – zasady

Marketing holistyczny, czyli potrzeby klienta na pierwszym miejscu

Rozpoczęcie współpracy z klientem jeszcze do niedawna mogło oznaczać bardzo duży sukces, jednak obecnie wiadomo, że jest to dopiero początek wyzwań. Prawdziwa sztuka polega na utrzymaniu współpracy i działaniu w taki sposób, aby chciał on dalej korzystać z naszych usług. Marketing holistyczny, w skutecznym ujęciu, wymaga nie tyle bycie nastawionym na klienta, ile wręcz spełniać warunek poprawiania jakości jego życia. Produkt, który chcemy sprzedać musi być nie tylko użyteczny, ale także wpisywać się w potrzeby, styl życia i przede wszystkim nagradzać klienta za lojalność.

Wszystko to może brzmieć naprawdę skomplikowanie. Wiele osób wciąż uważa, że marketing holistyczny jest zarezerwowany jedynie dla gigantów branży, którzy dysponują bardzo dużą ilością zasobów. Spełnianie jego założeń w praktyce dostępne jest niemal dla wszystkich, którzy chcą wcielić je w życie. Wystarczy pamiętać o kilku kwestiach.

Marketing holistyczny – zasady

Nasz klient jest najważniejszy – ta zasada nie jest truizmem czy parafrazą znanego porzekadła. Każdy, kto pragnie wcielić w życie założenia marketingu holistycznego, powinien zdawać sobie sprawę z tego, że to nie wyścig za nowymi klientami powinien być priorytetem. Należy umiejętnie zrównoważyć działania na rzecz uzyskania nowych klientów, jak i utrzymania starych.

Niezwykle istotna jest także kwestia dokładnego poznania swojego klienta. Do tego niezbędne są bardzo dobrze rozwinięte umiejętności miękkie, przede wszystkim  odpowiednia komunikacja. Dobra znajomość swojego klienta jest ważna, ponieważ to właśnie ona pozwala na przewidzenie jego kolejnych działań i potrzeb.

Stara maksyma: content is a king funkcjonuje jako jedna z żelaznych zasad marketingu holistycznego. Obecnie tym, co przyciąga klienta są przede wszystkim wartościowe treści. Nie agresywna i krzykliwa reklama, ale spójność, strategia i dobra komunikacja – własnie to w dzisiejszych czasach przyciąga klientów i sprawia, że chcą oni z nami zostać. Odpowiednie treści i działania są tym, co przekonuje odbiorców o wartości marki.

Nie wolno także zapominać o dostosowaniu treści do odbiorcy. Zarówno styl, jak i temat powinny być wybrane w taki sposób, aby pasowały do potrzeb grupy odbiorców.

Musimy także pamiętać o tym, że ludzie są wzrokowcami, dlatego warto dbać o stronę wizualną contentu. Nie tylko wypunktowania i nagłówki, ale także piękne i dobrze dobrane zdjęcia powinny stać się dla nas chlebem powszednim.

Holistyczny marketing ze studiem brandingowym Agenza

Studio brandingowe Agenza to zespół projektowy, który świadczy usługi z zakresu budowania wartości marki, brandingu i content marketingu. Agencja specjalizuje się w tworzeniu spójnej i kreatywnej tożsamości marki opartej na konsekwentnym działaniu i doskonałej komunikacji z klientem.

Korzystając z usług studia brandingowego Agenza  możemy otrzymać nie tylko tworzenie i wsparcie stron internetowych, ale także szerokie działania z zakresu marketingu. Firma zajmuje się contentem, promocją w social media, influencer marketingiem oraz tworzeniem kampanii reklamowych. Dodatkowo agencja zajmuje się także szeroko rozumianą identyfikacją wizualną firmy, tworzeniem logotypów i grafiki użytkowej. Bardzo istotna jest także kwestia efektownej fotografii, która utrzymana jest na naprawdę wysokim poziomie.

Połączenie treści, doskonałych efektów wizualnych oraz kompleksowych działań marketingowych sprawia, że studio brandingowe Agenza to doskonały wybór dla każdego, kto ceni sobie ponadprzeciętne i holistyczne rozwiązania.

Agata Górska

Author Agata Górska

More posts by Agata Górska