Marka luksusowa czy Marka premium, jaką marką będziesz w 2021 roku?

Odpowiedź niby prosta, to zależy kto jest Twoją grupą docelową, ale nie do końca…O tym dlaczego tylko te dwa rodzaje dóbr poddaliśmy analizie, kto jest ich odbiorcą, jaki kierunek rozwoju obrać w nadchodzącym roku oraz dlaczego teraz wyjątkowo bardzo opłaca się iść w kierunku jakości i dobrego brandingu, dowiecie się z tego wpisu.

Dużo czytamy ostatnio o trendach w marketingu i brandingu na 2021 rok, jednak patrząc na rok 2020 i to co miało być w trendach to czy faktycznie było? Zeszły rok pokazał nam, że nie do końca możemy wszystko zaplanować. Od początku pandemii przyglądamy się reakcjom konsumentów, bowiem jak już w poprzednich wpisach komunikowaliśmy, zostały zachwiane ich potrzeby, wykonujemy badania i obserwacje i zbiór przemyśleń na ich temat chcielibyśmy Wam właśnie opisać.

Niektórym tytuł może wydać się wręcz abstrakcyjny, gdy  obserwując w ostatnich miesiącach, iż wiele marek właściwie walczy o przetrwanie lub czeka, aż to wszystko minie, ale czy minie? Jeśli tak, to kiedy?  Trendy na 2021 zarówno w marketingu jak i brandingu, są pomocne,  to podpowiedź dla nas kierunku, jaki obrać w działaniach, ale czy mają bezpośredni wpływ na poprawę sytuacji i rozwój marki? Zaszkodzić na pewno nie zaszkodzą 🙂  Chcielibyśmy skupić się na podstawowym kierunku rozwoju marki, jakim wg nas jest jakość, oraz na zachowaniach konsumentów biorąc pod uwagę rok 2020. Nie od dziś wiadomo, że współczesny konsument się zmienia. Zeszły rok, czyli rok pandemii to przede wszystkim zmiany w zachowaniach konsumentów, poprzez zachwianie ich potrzeb, o czym pisaliśmy we wpisie “Marketing w dobie pandemii”

Badania i obserwacje przeprowadzone przez nas, wykazują, iż mimo trudnego roku, zarówno marki premium jak i luksusowe mają się bardzo dobrze.

W tej chwili, grupa Millenialsów stanowi 32% ogólnej grupy dóbr luksusowych, jednak w szybkim tempie wzrasta i do 2025 roku będzie stanowić 50%. Zatem rozwój marki luksusowej jak i marki premium to kierunek nie tylko na 2021 rok, ale na kolejne lata. Ten kierunek to- jakość! Na początku pandemii, pisaliśmy jakie działania brandingowi i marketingowe podjąć w czasie kryzysu. Przede wszystkim fundamentem marki powinien być dobry branding i dobre relacje z konsumentem i jakość, jakość jeszcze raz jakość.

Chcąc rozwijać marki luksusowe oraz premium powinniśmy dostrzec na horyzoncie również Generację Z, która dziś stanowi ok 6% konsumentów dóbr luksusowych, jednak należy wiedzieć, iż ich wartości i zachowania są zupełnie inne niż zachowania Millenialsów. Biorąc pod uwagę, iż rozwój marki luksusowej to proces długotrwały, musimy brać pod uwagę również odruchy zakupowe Generacji Z.

Obserwujemy, iż proces zakupu Marek luksusowych i premium jest rozumiany jako forma dbania o środowisko.

W poprzednim wpisie o fenomenie dropu wspominaliśmy o budowaniu wartości przez markę i jej związku z konsumentem. Ważny jest też rozwój, poprawa jakości i holistyczne podejście do marketingu. 64% młodszego pokolenia od czynnika zróżnicowanego rozwoju marki, czyli jej wpływu na środowisko, jej historii, jej wartości i przemian uzależnia swój zakup. Pewne jest, iż 95% osób należących do Generacji Z używa mediów społecznościowych i zwraca uwagę na branding w kontekście interakcji z markami, toteż plan kampanii marketingowej jak i prowadzenie social media nie powinniśmy oddawać przypadkowi, lub jakoś to będzie,  tylko postawić na jakość, oddając tego typu działania profesjonalistom.

Jeśli chodzi o grupę Millenialsów to 92% jest aktywnych w social media, a Tradycyjnych Konsumentów to 81%. Zarówno Klient jak i procesem decyzji zakupowej zmienił się w ostatnim roku, obserwujemy, iż proces zakupu Marek luksusowych i premium jest rozumiany jako forma dbania o środowisko, zdecydowanie odchodzimy od fast fusion. Ten trend bardzo umocnił się w 2020 r. I ma tendencję wzrostu 12-20% wzrostu w 2021 r.

Kolejnym ciekawym zjawiskiem są platformy zajmujące się wyselekcjonowaniem i sprawdzaniem jakości autentyczności, oryginalności, wartości przed dopuszczeniem do ich sprzedaży. Są to np. Inant Lux, The Real. W siłę rosną sklepy multibrandowe jak np. Mont BRAND, dla którego zaprojektowaliśmy full branging logo i identyfikację wizualną.

Zmiany następują szybko, do zmian należy przygotować się już…

To, że w dobie pandemii poruszyliśmy temat Marek luksusowych i premium to nie przypadek. Odbiorcy są dziś bardziej świadomi, czujni, zwracają uwagę na to w jaki sposób żyją, konsumują oraz wpływają na środowisko. Kolejną ważną kwestią jest transparentność marki. Dotyczy to zwłaszcza młodszej Generacji Z, która bardzo świadomie podchodzi do tematów związanych z ekologią i dbaniem o planetę. Dlatego też kierunek rozwoju jest jeden- jakość usług i dobry branding.

Zwrot w kierunku jakości, to wybór produktów, które nie przyczyniły się do krzywdy zwierząt, nie przyczyniły się do zaśmiecania planety, mają w sobie przekaz i wartość i chodź są dużo droższe od tradycyjnych produktów, są ponadczasowe i posłużą dłużej. Firma Positive Luxry zajmująca się certyfikowaniem brandów luksusowych, promuje przede wszystkim ich wartości i innowacyjność. To właśnie nowe oblicze luksusu, którego jesteśmy Wielkim Fanem, toteż badamy, zgłębiamy temat oraz tworzymy branding na miarę luksusu i sukcesu. Zmiany następują szybko, do zmian należy przygotować się już, nie czekać tylko elastycznie reagować na potrzeby Konsumentów, oddając działania związane z marketingiem i brandingiem profesjonalistom.

To jaką marką,  luksusową czy premium będziecie w tym roku???

Pamiętajcie, że zarówno marketing jak i branding dóbr luksusowych i premium różni się znacząco. Nie, w sumie nie musicie o tym pamiętać, my nie tylko o tym pamiętamy, ale też wiemy dużo więcej… 😉

Agata Górska

Author Agata Górska

More posts by Agata Górska