Skip to main content

Nie masz pewności co do znaczenia słowa „branding”? Nie martw się! Branding to jedna z tych koncepcji marketingowych, które są nieco niejasne i mogą szybko stać się zagmatwane, nawet dla osób, które studiowały marketing. Dzisiaj przyjrzymy się, „czym jest branding” i spróbujemy udzielić jasnej odpowiedzi za pomocą prostych słów i przykładów!

Branding to proces, który opiera się na nadawaniu znaczenia określonej organizacji, jej produktom, czy też usługom przez umiejętne wytwarzanie i kształtowanie marki w umysłach jej konsumentów. Jest to strategia, którą firma opracowuje, aby pomóc ludziom w szybkiej identyfikacji i doświadczeniu swojej marki oraz daje im istotny powód do wybrania właśnie jej produktów zamiast produktów konkurencji, wyjaśniając, czym ta konkretna marka jest.

Działania tego rodzaju mają na celu przyciąganie i utrzymywanie lojalnych klientów i innych interesariuszy przez dostarczanie im produktu, który jest zawsze spełnia wszystkie obietnice marki.

Najnowsze branding trendy

1. Możliwość dostosowania logo

Firmy muszą być wszędzie, jeśli chcą być zauważane. Oznacza to, że nie wystarczy już tylko sklep stacjonarny, który promujesz w Internecie i za pomocą reklam. Jeśli chcesz się rozwijać w erze cyfrowej, musisz mieć stronę internetową i być również obecnym na kilku platformach społecznościowych.

Z powodu tego trendu wiele firm decyduje się obecnie na tworzenie projektów logo zmieniających kształt. Oznacza to po prostu, że Twoje logo zmieniają się pod względem rozmiaru, złożoności lub koloru w zależności od tego, do czego ich używasz. Na przykład możesz mieć główne logo, którego możesz użyć w swojej witrynie i stworzyć prostszą ikonę dla swojego konta na Instagramie. Inną rzeczą, którą możesz rozważyć, jest utworzenie jednokolorowego logo, które może być używane jako znaki wodne na zdjęciach.

Mając te różne odmiany, możesz zapewnić spójność bez względu na to, na jakim nośniku jest wyświetlane Twoje logo. Oznacza to, że pozwala sprawić, by Twoje logo działało niezależnie od układu, na którym jest używane. Co więcej, pozwala klientom na rozpoznanie Twojej marki na różne sposoby, zwiększając szansę na przypomnienie sobie marki.

2. Blandification Branding

Minimalizm szturmem podbił świat w ostatnich latach, a wszyscy usuwają bałagan z codziennego życia a la Marie Kondo. Wygląda na to, że ruch dotarł nawet do branży biznesowej, ponieważ wiele firm zaczęło rozbierać swoje marki do możliwie najprostszej formy.

Na przykład zarówno Google, jak i Airbnb niedawno przeszły lifting, które zmieniły ich logo na bezszeryfowe, popularny krój minimalizmu. To samo można zaobserwować w dużych markach modowych, takich jak Balmain.

Inne marki również podążają za tym przykładem, decydując się na mniej kolorów, wykorzystując więcej negatywnej przestrzeni i wykorzystując prostszą typografię. W rzeczywistości 95% najlepszych marek używa tylko jednego lub dwóch kolorów do swojego logo. Wystarczy spojrzeć na firmy takie jak Glossier, Muji czy Uniqlo.

Pomijając minimalizm, kolejnym powodem, dla którego wiele marek decyduje się na minimalizm, jest to, że daje im to lepszą szansę na stanie się ikoną. W końcu im prostsza czcionka i kolory, tym łatwiej jest sparować z wszelkiego rodzaju grafiką pomocniczą. Dobrym przykładem mogą być Nike i Levi’s – obie marki są łatwo rozpoznawalne bez względu na tło, na którym umieścisz ich logo.

Jedynym minusem tego projektu trendów brandingowych jest jednak to, że istnieje bardzo realna szansa, że zniweczysz swoją markę do tego stopnia, że będzie nudna. Tak więc, zanim dołączysz do modowego trendu, powinieneś przetestować różne schematy kolorów i style czcionek, które pomogą Ci wyróżnić Twoją markę bez uszczerbku dla prostoty.

3. Nostalgiczny marketing marki

Trendy były centralnym punktem w erze cyfrowej. Ludzie wpatrują się w swoje konta w mediach społecznościowych, aby zapoznać się z najnowszą technologią, gadżetami, projektowaniem mody i trendami w różnych branżach. Jednak ta kultura „dotrzymywania kroku Jonesom” może być frustrująca i męcząca dla wielu konsumentów. Właśnie dlatego podmuchy z przeszłości odgrywają teraz bardziej znaczącą rolę w budowaniu marki.

Wielu rozkoszuje się przeszłością i pragnie na nowo uchwycić to, jak dawniej było. Korzystając z nostalgicznego marketingu marki, możesz przywołać te stare wspomnienia i przywiązać pozytywne uczucia do swoich produktów i usług. Dzięki temu możesz zwiększyć szanse na zwiększenie zaufania klientów i zapamiętania marki. Potwierdza to badanie Nielsen z 2017 r., Które wykazało, że reklama dostosowana do emocji daje lepsze wyniki.

Przykładem tego jest reklama Microsoftu „Child of the 90s” z 2013 roku. Celem tej kampanii było ponowne wprowadzenie przeglądarki Internet Explorer, pokazując, jak ewoluował on w przypadku dzieci w latach 90., które mają teraz 20 i 30 lat. Nowszym przykładem, który mogą naśladować nowsze marki, są reklamy Spotify, które ożywiają kulturę lat 80. i 90. i porównują ją z trendami z 2019 r.

projekt eleganckiej wizytówki dla fotografa

4. Markowe treści wizualne

Ludzie są wizualnymi stworzeniami. Naturalnie lepiej zachowujemy obrazy niż jakakolwiek inna forma treści. Jednak z punktu widzenia marketingu marki nie oznacza to, że wszystkie rodzaje treści wizualnych mogą wywołać taką samą reakcję na rynku docelowym.

Badanie opublikowane przez PR News wykazało, że treści internetowe z dobrymi obrazami mają o 94% więcej wyświetleń niż te bez. Można to przypisać temu, że tego typu treści wizualne mają na celu wypromowanie Twojej marki bez ryzyka jawnej reklamy.

Ponadto treści wizualne, takie jak GIF, wykresy, infografiki i filmy, pozwalają skuteczniej generować nowe leady w mediach społecznościowych. Mają lepsze szanse na bycie zauważonym niż reklamy, które po prostu przedstawiają, jakie produkty masz do zaoferowania. Jest to ważne zwłaszcza teraz, gdy Facebook zmienił swój algorytm, aby skupiać wiadomości na znajomych i rodzinie zamiast na reklamach (Forbes, 2018). W rezultacie zobaczysz, że wielu marketerów B2C (54%) skupia się teraz na tworzeniu filmów i webinariów, które są często używane w połączeniu z treściami w mediach społecznościowych, aby zwiększyć ich wydajność.

Oczywiście, zanim wykorzystasz tę strategię, upewnij się, że stworzyłeś wizualizacje odzwierciedlające estetykę Twojej marki. Na przykład, jeśli jest to infografika, użyj oficjalnego stylu czcionki lub udekoruj ją według własnego schematu kolorów. Jeśli to film, dodaj swoje logo w dolnym rogu filmu. W ten sposób klienci wiedzą, że stworzyłeś treść. Pozwala to subtelnie reklamować swoją markę.

5. Branding w mediach społecznościowych

Dostępność internetu utorowała drogę dla stałej kultury mediów społecznościowych. Konsekwentnie przekształciło to serwisy takie jak Facebook, YouTube, Pinterest, Twitter i Instagram w najlepsze miejsca do budowania marki. Dlatego nie jest zaskoczeniem, że 90% organizacji wykorzystuje social media do budowania świadomości marki.

To powiedziawszy, powinieneś zwrócić uwagę na to, jak prezentujesz swoje produkty i usługi na tych platformach. Dobrym sposobem na rozpoczęcie jest ustalenie, z których witryn Twoi klienci najczęściej korzystają i studiują format każdej sieci społecznościowej. W końcu platformy te koncentrują się na różnych typach treści. Na przykład Twitter opiera się bardziej na treściach pisanych, podczas gdy Instagram opiera się na grafikach.

Następnie musisz utworzyć spójny motyw wizualny dla swoich kont. Oznacza to stworzenie schematu kolorów i wprowadzenie standardu edycji zdjęć i układu, aby nadać Twojej marce solidniejszą tożsamość.

Na koniec będziesz musiał wypracować głos dla swojej marki. Chcesz brzmieć formalnie? Dziwacznie? Upewnij się, że stworzyłeś żargon, który przemawia do Twojej grupy docelowej i trzymaj się go.

Oprócz tego firmy muszą również być na bieżąco ze zmianami platformy. Według najnowszego raportu Bynder State of Branding, 65% firm twierdzi, że zmiany algorytmów w mediach społecznościowych są największym zagrożeniem dla ich wysiłków na rzecz zaangażowania marki. Wiedząc o tych modyfikacjach, będziesz w stanie odpowiednio dostosować swoje działania związane z budowaniem marki w mediach społecznościowych.

Powinieneś także rozważyć użycie narzędzi do zarządzania mediami społecznościowymi, aby zaplanować posty i zmierzyć wpływ każdej publikowanej treści. W ten sposób możesz sprawić, że Twoje kampanie w mediach społecznościowych będą bardziej zorganizowane i oparte na danych.

Jak budować profesjonalny marketing i branding firmy?

Nikt nie zapewni Twojej firmie takich działań w dziedzinie digital marketingu jak profesjonalna agencja brandingowa. Do takich firm należy między innymi agencja Agenza. Jej dotychczasowe akcje promocyjne i działania w świecie marketingu przemawiają same za siebie. Aby się o tym przekonać wystarczy wejść na stronę agenza.pl i zajrzeć do zakładki portfolio, w której znajdziecie ogromną ilość zrealizowanych przez firmę projektów. Agencja, która zawsze podąża za modą i najnowszymi trendami to właśnie Agenza. Bo aby osiągnąć sukces trzeba być zawsze o krok przed innymi!