Jeżeli chcesz aby Twój produkt bądź usługi dotarły do naprawdę szerokiego grona odbiorców, wśród których będą znajdować się nowi potencjalni klienci to warto abyś zainteresował się influencer marketingiem. Jest to narzędzie, dzięki któremu jesteś w stanie znacznie zwiększyć sprzedaż swoich produktów bądź usług a także osiągnąć założone cele biznesowe. Co prawda na decyzje zakupowe konsumentów ma wpływ wiele czynników jednak ostatnie badania wykazały, że prawie 90% klientów przyznaje się, że przy decyzjach zakupowych wpływ mają rekomendacje. Co ciekawe konsumenci przyzwyczaili się już do celebrytów, reklamujących przeróżne produkty i w obecnych czasach rozwiązanie to traci coraz bardziej na sile. Paradoks polega na tym, że klienci chcą słuchać nowych rekomendacji z ust wpływowych osób ale nie tych znanych ze szklanego ekranu jednak nie aktorów, piosenkarzy czy też innych gwiazd z gal i czerwonych dywanów a osób, do których posiadają prawdziwe zaufanie. Dlatego też influencerzy są obecnie bardziej w cenie niż celebryci.

Influencer marketing

Jest to obecnie jedna z najpopularniejszych i najbardziej cenionych strategii marketingu internetowego. Istotą jej jest wykorzystanie wpływów osób cieszących się dużą popularnością oraz zaufaniem internautów. A wywieranie wpływu na tak dużą grupę jak internauci jest obecnie kluczową kwestią, szczególnie w czasach wszechobecnej cyfryzacji. Coraz więcej firm i przedsiębiorstw przykłada ogromną wagę do sprzedaży online. Warto dodać, że liczba internautów na obszarze Polski w 2019 wyniosła ponad 28 milionów osób. Oczywiście każdy internauta jest inny, ma własne upodobania, potrzeby itd jednak obok takiej liczby po prostu nie można przejść obojętnie. Z każdym rokiem marketing internetowy rośnie w siłę a najnowsze informacje jasno mówią o tym, że jest to obecnie jedno z najważniejszych źródeł zakupowego impulsu.

Kim tak właściwie są influencerzy?

Influencer definicja – wpływowa osoba, przywódca opinii.

Najczęściej jest to osoba prowadząca własny kanał w serwisie YouTube, profile społecznościowe na Facebooku, Instagramie bądź Twitterze. Osoba ta może także prowadzić internetowy blog. Influencerów od zwykłych użytkowników tego typu stron wyróżnia wysoka oglądalność ich materiałów a także spora liczba obserwujących (często liczona nawet w setkach tysięcy osób). Są to często eksperci w danej dziedzinie w dodatku należą do grupy liderów opinii. Influencer to osoba, którą wyróżnia duże zaufanie odbiorców do jego osoby. Dzieje się tak ponieważ internauci traktują takie osoby jak równe sobie. W dodatku są oni postrzegani jako osoby o całkowicie obiektywnym podejściu do rzeczywistości i przedstawianych faktów. Dzięki czemu internauci mają do czynienia z rzeczową i szczerą recenzją danego produktu czy usług a nie reklamie mającej na celu jedynie maksymalizację własnych zysków. W tym miejscu warto zaznaczyć, że influencerzy to zupełnie inna grupa niż celebryci. Są to “zwykli” ludzie, którzy dzięki systematycznemu udostępnianiu treści w internecie zbudowali duże grono obserwujących. Wiarygodność takich osób jest proporcjonalna do tego jaki content udostępniają. Bowiem jeśli obserwujący zauważą, że udostępniane treści idą coraz bardziej w kierunku najzwyklejszego sponsoringu mogą wówczas zniechęcić się bądź i w ogóle odwrócić od danego twórcy. Co ciekawe ostatnie badania rynku wskazały, że większe grono odbiorców danej osoby, jest powodem słabszego zaangażowania i powielania zakupowych decyzji przez internautów. Dlatego też coraz częściej stosowana jest taktyka współpracy z wieloma małymi influencerami niż jednym czy dwójką tych największych. Jak się okazuje taka taktyka przynosi znaczny wzrost sprzedaży, przy mniejszych kosztach.

Influencer marketing - dlaczego warto z niego skorzystać

Influencer marketing – dlaczego warto z niego skorzystać?

Współpraca z influencerem może przynieść spore zyski a także dużą promocję. A oto kilka powodów, dla których warto pochylić się nad zawarciem współpracy z influencerem.

Zaufanie

Influencer jest postrzegany jako osoba obiektywna i godna zaufania, która nie nakłania do zakupu w nachalny i uporczywy sposób a jedynie “poleca” dany produkt bądź usługę swoim obserwatorom. Taka forma marketingu nie opiera się na konkretnych grupach odbiorców jak to mam miejsce w reklamach tworzonych za pomocą Google AdWords czy też Facebook Ads a na pojedynczym kliencie. Influencer marketing traktuje klientów jako jednostki. Pozwala stworzyć z nimi relację opartą na zaufaniu.

Wiarygodność

Influencer postrzegany jest jako osoby wiarygodna, budzi zaufanie wśród internautów. Dlatego też produkty proponowane przez blogera czy youtubera są od razu postrzegane jako godne uwagi. Marka nawiązująca współpracę z takimi osobami w oczach potencjalnych klientów staje się bardziej autentyczna.

Wielokanałowość

Kampania realizowana we współpracy z influencerem może jednocześnie odbywać się na wielu płaszczyznach. Marka może być promowana zarówno w formie video jak i poprzez fotografie, sponsorowane posty czy relacje w mediach społecznościowych.

Storytelling

Jednym z zadań influencerów podczas promowania marki jest tworzenie opowieści związanych z danym produktem, usługą bądź przedsiębiorstwem. Współpraca na tej płaszczyźnie polega na przekazywaniu historii angażujących społeczność a nie przedstawianiu jedynie samych danych i statystyk, które nie oszukując się ale dla wielu konsumentów są po prostu nudne i nie wywołują żadnych emocji. Storytelling może przedstawiać sposób spotkania się danej osoby z konkretnym produktem a także opisanie w czym on konkretnie pomógł oraz jakie płyną korzyści z jego użytkowania.

Podsumowując brand marki budowany z pomocą influencerów z pewnością ma większe szanse na powodzenie i osiągnięcie sukcesu. Dzięki tej formie marketingu, przedsiębiorstwa nie muszą tworzyć żadnych zaawansowanych profili dotyczących swojej grupy docelowej a następnie próbować dotrzeć do tych osób różnymi sposobami. Rozwiązaniem jest bowiem wybranie odpowiedniego influencera a grupa docelowa znajdzie się sama.

Od czego zależy koszt influencer marketingu

Od czego zależy koszt influencer marketingu?

Wzrost zainteresowania tą formą marketingu spowodowała również wzrost stawek jakie za współpracę oczekują influencerzy. Od czego tak naprawdę zależy cena jaką należy zapłacić za współpracę?

Zasięgi

Pierwszą i kluczową kwestią jest liczba osób, do których dociera dany twórca. Zupełnie inny cennik zaproponuje osoba mająca 10 tysięcy obserwujących, inny ten mający 100 tysięcy a jeszcze inny ten z milionową widownią. Koszty współpracy z największymi influencerami są w stanie przyprawić o zawrót głowy, jednak pozwolą również na dużą promocję marki bądź produktu.

Zakres współpracy

Współpraca marki z influencerem może odbywać się na wielu płaszczyznach. Zaczynając od filmu z lokowaniem produkty, przez dedykowany artykuł blogowy kończąc na serii postów sponsorowanych bądź relacjach w mediach społecznościowych. Firmy otrzymują dokładną wycenę dopiero po zaprezentowaniu konkretnych wymagań dotyczących briefu z twórcą. Wszystko zależy bowiem od tego jakie media danego influencera mają zostać zaangażowane.

Specyfika marki

W influencer marketingu dana marka bądź produkt może zostać odrzucony przez twórcę ze względu na własne upodobania, poglądy czy specyfikę kanału bądź bloga. Chyba ciężko wyobrazić sobie prowadzącą blog z wegetariańskimi przepisami, która nagle poleca drobiowe parówki lub trenera personalnego nagrywającego poradnikowe filmy, który reklamowałby słodycze bądź sieć serwującą jedzenie typu fast food. Z drugiej strony marka, z którą utożsamia się dany twórca a może i na co dzień korzysta z ich produktów, może liczyć na niższą cenę niż przy współpracy z influencerem nastawionym do niej obojętnie.

Kim tak są influencerzy

Jakie ceny mają influencerzy?

Nieważne czy to kanał na YouTube, blog czy też profil w mediach społecznościowych. Stawki kształtują niezwykle zróżnicowanie.

Przykładowo wpis sponsorowany zamieszczony na blogu waha się od około 200-300 złotych do nawet 2-3 tysięcy złotych. Oczywiście są to uśrednione stawki dlatego też należy mieć na uwadze, że najpopularniejsi blogerzy mogą zażyczyć sobie nawet kilkukrotnie wyższą stawkę.

Jeśli chodzi o youtuberów to stawki są już wyższe. Dzieje się tak ponieważ treści wideo są bardziej popularne i chętniej oglądane niż np. blogi. Promocja marki bądź produktu przy współpracy z twórcami treści wideo może dotrzeć bez większego problemu nawet do kilku milionów użytkowników podczas gdy treści na blogach śledzi średnio kilkadziesiąt tysięcy osób. Według danych statystycznych średnia stawka jaką mogą zażyczyć sobie youtuberzy za jednorazową współpracą może wynosić około 1500 złotych (w przypadku twórców o mniejszych zasięgach) do nawet 30 tysięcy złotych (w przypadku największych twórców). Twórcy mający ponad 2-3 miliony widzów mogą oczekiwać nawet 60 tysięcy złotych za jednorazową współpracę.

W przypadku mediów społecznościowych mamy do czynienia z również ciekawym zjawiskiem. Otóż influencerzy za promocję jakiegoś wydarzenia bądź imprezy mogą liczyć na zapłatę w wysokości nawet do 20 tysięcy złotych. Wystarczy, że dodadzą post opisujący całe wydarzenie, a także w odpowiedni sposób zachęcą do udziału w nim swoich obserwujących. Często też te osoby pełnią tam rolę gościa specjalnego co umożliwia fanom spotkanie ich i zrobienie wspólnego zdjęcia czy odbycia krótkiej rozmowy.

Branża modowa i lifestylowa również posiada swoje wymagania. Najpopularniejsi twórcy za odpowiednio otagowane zdjęcie, czy też zorganizowanie wspólnego konkursu z poszczególną marką są w stanie zainkasować kilkanaście bądź kilkadziesiąt tysięcy złotych. Kwoty te mogą sięgać nawet i 50 tysięcy złotych.

Czy barter wchodzi w grę?

Jednym ze sposobów na bezgotówkowe rozliczenie się z influencerem jest barter. Rozwiązanie to z pewnością jest bardziej bliskie przedsiębiorstwom, które w takim przypadku podarują jeden ze swoich produktów bądź usług w zamian za reklamę. Sytuacja wygląda nieco gorzej jeśli chodzi już o samych twórców. Badania rynku wykazały, że tylko 8% influencerów woli rozliczać się bezgotówkowo. Oznacza to mniej więcej tyle, że firmy i przedsiębiorstwa w większości przypadków (szczególnie przy projektach z większymi twórcami) będą musiały jednak zainwestować nieco pieniędzy przy współpracy z influencerem.

Podsumowanie

Influencer marketing to nowa ale zyskująca coraz większą popularność forma promocji własnej marki bądź produktu. Dysponując nawet małymi zasobami można nawiązać ciekawą współpracę z osobami, które zapewnią promocję oraz wzrost zainteresowania wśród konsumentów. Wszechobecna cyfryzacja a także nacisk na przenoszenie przedsiębiorstw w jak największym stopniu do internetu idzie w parze z rozwojem mediów społecznościowych a także blogów. Warto pamiętać, że dobrze nam znane formy reklamy takie jak plakaty czy ulotki tracą na sile. Podobnie dzieje się z angażowaniem do promocji celebrytów. Współpraca z influencerami z pewnością sprawi, że marka będzie postrzegana jako godna zaufania oraz idąca z duchem czasu. Co najważniejsze rozwiązanie to dedykowane jest wszystkim przedsiębiorcom.

Agata Górska

Author Agata Górska

More posts by Agata Górska