Skip to main content

Poruszając się po rynku, w praktycznie każdej branży można spotkać się z wieloma symbolami własności intelektualnej. Dla niektórych jest to pewnie czarna magia i nie mają pojęcia, o co chodzi, mimo że na pewno niejednokrotnie natknęli się na te oznaczenia. Jeśli jesteś jedną z tych osób lub po prostu chcesz pogłębić swoją wiedzę na temat różnych oznaczeń, a przede wszystkim dowiedzieć czym różni się symbol R od TM, to serdecznie zapraszamy do lektury! Wszystko dokładnie wyjaśniamy!

Symbole własności intelektualnej – co to jest?

Kojarzycie małe literki otoczone kółkiem, które zwykle widoczne są przy nazwie firmy? Ich zadaniem jest informowanie konsumentów oraz innych przedsiębiorców, o tym, że dany produkt lub marka są chronione prawami autorskimi. Dlatego też warto zdawać sobie sprawę z ich dokładnego znaczenia i zacząć zwracać na nie uwagę. Oczywiście oznaczenie produktu lub marki, która nie została zgłoszona w odpowiednim procesie do Urzędu Patentowego, w ten sposób jest po prostu nielegalne. Dla osób, które zdecydują się na taki ruch, przewidziana jest kara grzywny, a nawet areszt.

W celu uzyskania ochrony tego typu należy zgłosić się do wyżej wymienionego Urzędy i złożyć odpowiedni wniosek. Dzięki temu uzyska się wiele korzyści, w tym większą wiarygodność w oczach odbiorców i potencjalnych klientów. W końcu symbole takie jak ® można zobaczyć przy najbardziej rozpoznawalnych markach świata. Wpływa to pośrednio na wyniki sprzedaży, a co za tym idzie wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Jest to również dodatkowe zabezpieczenie w razie ewentualnych problemów z nieuczciwą konkurencją. Bardzo często słyszy się o firmach, które chciały się wybić na sukcesie innych i decydowały się na posługiwanie skopiowanym lub bardzo podobnym oznaczeniem. W przypadku zastrzeżenia znaku towarowego nie jest to możliwe. Jeśli mimo wszystko, jakaś firma zdecyduje się na posługiwanie podobym symbolem, to bez problemu można zmusić ją do zmiany loga lub nazwy na podstawie posiadanych dokumentów.

 

Co oznacza symbol R w kółku?

Wiele osób nie posiada wiedzy na temat tego, co oznacza symbol R w kółku, ani inne tego typu oznaczenia. W tym przypadku literka R pochodzi od angielskiego słowa „registered”, co oznacza nic innego jak to, że dany znak towarowy został zarejestrowany w Urzędzie Patentowym lub innej instytucji, która zajmuje się ochroną własności intelektualnej. Co ciekawe, firmy, które poprawnie przeszły przez proces zastrzeżenia znaku towarowego mogą, ale nie są zobowiązane do umieszczania znaczka R w kółku obok swojego znaku (najczęściej loga lub nazwy). Jest to kwestia tylko i wyłącznie ich woli, jednak jest to zdecydowanie zalecane. W ten sposób wysyła się jasny sygnał do konkurencji, o tym, że znak towarowy jest chroniony, co może pomóc w uniknięciu nieprzyjemnych sytuacji. Co więcej, dzięki temu, również klienci widzą, że mają do czynienia z oryginalną i poważną marką.

Znaczenie symbolu TM

Symbol TM również swoje pochodzenie ma w języku angielskim, a dokładniej w słowie TradeMark, czyli znak towarowy. Ma on znaczenie przede wszystkim informacyjne i niestety nie zapewnia ochrony prawnej i nie jest regulowany przez przepisy prawa polskiego. Sugeruje on odbiorcom, że dany znak towarowy jest zajęty. Jego ogromną zaletą jest jednak fakt, że do korzystania z niego nie jest wymagane uzyskiwanie żadnych pozwoleń i dokonywanie specjalistycznych zgłoszeń. Każdy przedsiębiorca, bez wyjątku, może zdecydować się na umieszczenie symbolu TM koło nazwy swojej marki lub jej logo. Cieszy się on ogromną popularność ze względu na łatwość wykorzystania i efekt, ponieważ korzystając z niego, marka sprawia wrażenie bardziej profesjonalnej.

 

Inne najczęściej spotykane oznaczenia

Prócz bardzo popularnych i wspomnianych wyżej oznaczeń R i TM, na rynku można spotkać się również z wieloma innymi symbolami. Do najczęściej wykorzystywanych należą:

  • C w kółko, czyli © – symbol oznaczający prawa autorskie, prawo do posługiwania się nim mają tylko określone podmioty. Jest skrótem od słowa „copyright”. Najczęściej można go zobaczyć na różnego rodzaju produktach i towarach takich jak książki czy mapy. Odwołuje się do praw przysługujących autorowi danego dzieła.
  • Odwrócone C w kółku – W przeciwieństwie do wspomnianego wyżej klasycznego C, odwrócone C jest symbolem mówiącym nam, że licencja na dany utwór jest otwarta, a więc odbiorcy mogą go powielać i dowolnie modyfikować.
  • Symbol SM – Pochodzenia skrótu można doszukiwać się w angielskim słowie Service Mark. Oznacza znak usługowy i można się spotkać z nimi przede wszystkim w przypadku marek zagranicznych szczególnie tych pochodzących z USA. Podobnie jak TM nie gwarantuje ochrony w szerszym zakresie i nie istnieją żadne wymogi, by móc z niego korzystać.
  • G w kółku – Niezbyt często spotykany symbol oznaczający położenie geograficzne zarejestrowane w konkretnym urzędzie patentowym. Mowa tutaj przede wszystkim o towarach pochodzących z danego regionu czy miejsca. Producenci wykorzystują go, by podkreślić, że ich towar jest oryginalny i unikalny. Dobrym przykładem może być na przykład szampan.

Projektowanie i zastrzeżenie znaku towarowego

Z pozoru cały proces zaprojektowania i zastrzeżenia znaku towarowego wydaje się wręcz banalny. W końcu co trudnego może być w wymyśleniu symbolu, która będzie w przyszłości kojarzona z naszą marką i wypełnieniu zgłoszenia do Urzędu Patentowego? Przede wszystkim warto zerknąć na garść statystyk. Jak wskazują dane, niemal 30% wniosków składanych do zajmującej się tą kwestią instytucji jest odrzucanych. To niemal 1/3 wszystkich zgłoszeń! Natomiast brak, tego mogłoby się wydawać niepozornego oznaczenia, może być dla marki bardzo problematyczny i w przyszłości po prostu niezwykle kosztowny.

W Studiu Agenza zajmujemy się nie tylko wprowadzaniem marek na rynek, ale również projektujemy znaki i wzory towarowe, a następnie we współpracy z Rzecznikiem Patentowym zajmujemy się ich zastrzeganiem na rynku Polskim i Europejskim. Rozumiemy, jak istotną rolę odgrywa wizerunek w osiągnięciu sukcesu marki, więc podchodzimy do dbania o niego kompleksowo, nie pomijając takich aspektów jak wykorzystanie symbolów własności intelektualnej.