Skip to main content

Mało, która osoba potrafi dokładnie określić, czym jest i jakie znaki szczególne ma marka premium. Częstym błędem jest mylenie jej z marką luksusową. Wynika to przede wszystkim z subiektywnych spostrzeżeń i kwalifikacji konsumentów. Więc czym właściwie owa marka premium jest i jak odróżnić ją od innych dostępnych na rynku? Jakie działania marketingowe są najskuteczniejsze w przypadku marek premium? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w dzisiejszym tekście.

Co wyróżnia Markę Premium?

Jedną z cech wyróżniających marki Premium od innych marek, a szczególnie tych komercyjnych i budżetowych jest oferowana przez nie jakość. Zwykle jest to jednocześnie związane z wyższą ceną produktów lub usług. Jednak nie można patrzeć na marki premium jedynie przez pryzmat powyższych czynników. Klasyfikacja marek jest o wiele bardziej skomplikowana, a z każdym rokiem jej granice coraz bardziej się zacierają. Często to właśnie klient ma decydujący głos i to on, na podstawie swojego statusu, doświadczenia, sytuacji materialnej i innych okoliczności decyduje, które marki zasługują na miano przydomka Premium. Oznacza to, że jedna marka może być jednocześnie dla jednej osoby marką luksusową, dla innej premium, a dla jeszcze innej marką masową, niewyróżniającą się niczym szczególnym. Z tego powodu wiele marek decyduje się na otwieranie firm córek. Umożliwia im to podbijanie różnych rynków i kierowanie swojej oferty zarówno do osób przeciętnie zamożnych, jak i bogatych i oczekujących od kupowanych produktów prestiżu.

Różnica między marką premium a marką luksusową

W pierwszym momencie można uznać, że obu tych pojęć nie różni praktycznie nic. To jednak spory błąd. Zacznijmy od tego, że marka premium, mimo iż oferuje produkty dobrej jakości o relatywnie wysokich cenach, jest dostępna dla każdego konsumenta. Produkty takich marek można niejednokrotnie kupić w popularnych galeriach handlowych czy też za pośrednictwem internetu. Natomiast marki luksusowe skrupulatnie wybierają swoich klientów. Ilość produktów przez nie oferowanych jest ograniczona i nie każdy może je pozyskać. Niektóre marki decydują się nawet na prześwietlanie swoich klientów i sprawdzanie ich statusu społecznego i życiorysu. Bardzo często marki luksusowe mogą pochwalić się też bogatą historią, działają w danej branży od bardzo wielu lat, z pokolenia na pokolenie. Ich produkty niejednokrotnie wyróżniają się wykorzystaniem najwyższej klasy surowców i materiałów. W przeciwieństwie do nich marki premium wytwarzają produkty masowego odbioru. Nie sprzedają wraz z produktem wyjątkowej historii, tylko dobrą jakość. Skupiają się na zastosowaniu wyższej klasy materiałów, precyzyjniejszym wykończeniu i dbałością o szczegóły. Wszystkim tym, czego nie oferują klientom marki budżetowe.

Co wybrać wchodząc na rynek: marka premium czy luksusowa?

Zastanawiając się nad stworzeniem nowego produktu, warto uwzględnić, do jakiego grona odbiorców ma on trafić. Zarówno kreowanie marki premium, jak i marki luksusowej jest żmudnym i niełatwym procesem. W przypadku marki premium niezwykle istotne jest opracowanie procesu produkcji, który zagwarantuje klientom wysoką jakość każdego z wyrobów. Co więcej, cała marka powinna móc pochwalić się spójnym i jednolitym wizerunkiem. Jest to na pewno zadanie nieco prostsze niż w przypadku marek luksusowych, gdzie najlepiej by za produktami stała jeszcze odpowiednia historia i pochodzenie. Rynek marek premium cieszy się aktualnie popularnością. Coraz więcej osób woli kupować mniej, a wyższej jakości. Konsumenci zwracają uwagę na sposób produkcji, wykorzystane materiały, a nawet wartości, którymi kieruje się marka. Tak naprawdę aktualnie wszystko ma znaczenie.

Czy można przeobrazić markę ekonomiczną w markę premium?

Nie jest to zadanie łatwe, jednak możliwe. Rebranding, bo tak nazywa się proces budowania nowej tożsamości marki, jest coraz popularniejszym zjawiskiem. Jest to o wiele łatwiejsze i bardziej autentyczne, jeśli marka wyjściowa ma już predyspozycje do zostania marką premium. Wtedy w procesie rebrandingu skupiamy się na uwypukleniu korzystnych cech i zalet produktów oraz usług. W przypadku gdy dysproporcja między marką wyjściową a marką premium byłaby zbyt duża, lepiej zdecydować się na firmę córkę lub powstanie submarki. Będzie stanowiła ona formę poszerzenia lub modyfikacji skojarzenia z marką główną. Umożliwi to ekspansję na nowe rynki i zaspokojenie potrzeb klientów. Ważne, by pamiętać, że marka premium powinna oferować klientom nie tylko korzyści funkcjonalne wynikające z zakupu produktów, ale również te emocjonalne. Dodatkowo warto mieć na uwadze fakt, że posiadanie marki premium nie zawsze oznacza wzrost dochodów, szczególnie w początkowym okresie kształtowania się firmy.

Reputacja i jej znaczenie w przypadku marki premium

Kształtowanie stosunków marki z otoczeniem, czyli tak zwane public relations, to niezwykle istotny czynnik w przypadku marek premium. Należy zadbać o dobry wizerunek wśród klientów zarówno tych stałych, jak i potencjalnych i wśród całego społeczeństwa. Opinia publiczna ma niebagatelny wpływ na działanie całego przedsiębiorstwa. Jednocześnie należy mieć świadomość, że wszystkie działania mają znaczenie i wpływ na wizerunek marki. Zarówno te celowe, jak i nieświadomie. Dobra reputacja może zaważyć na potencjalnym sukcesie firmy. Od pewnego czasu nie tylko jakość produktów gra pierwsze skrzypce. Problemy wizerunkowe potrafią skutecznie zniechęcić klientów do korzystania z usług i zakupu produktów znajdujących się w asortymencie marki. Niezaprzeczalnie, przygotowując się do wprowadzenia do obrotu nowych towarów, należy w strategii marketingowej uwzględnić działania wizerunkowe. Osiągnięcie wyznaczonych w tym zakresie celów będzie wymagało sporej dawki cierpliwości, starań i niewątpliwie niemałej ilości czasu. Dobrym rozwiązaniem, by zaadaptować się do wymagań rynkowych, jest skorzystanie z usług firm takich jak Agenza, zajmujących się wprowadzaniem produktów na rynek i kompleksową opieką brandingowo-marketingową.

Jak wygląda marketing marek premium?

Pandemia przyśpieszyła wiele zmian. Aktualnie odbiorcy są zdecydowanie bardziej wymagający i czujni. Zwracają uwagę nie tylko na reputację marki i jakość oferowanych przez nią produktów, ale również kontrolują to, jak ich działania i zakupy oddziaływają na środowisko. Coraz częściej klientom zależy na neutralności wobec środowiska, certyfikatach potwierdzających to, że podczas produkcji nie ucierpiały żadne zwierzęta, a pracownicy traktowani są z szacunkiem i otrzymują odpowiednie wynagrodzenie. Marki premium muszą dostosować się do wymagań rynku i jednocześnie nauczyć się o tym informować. Kampanie reklamowe wyglądają zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Są zdecydowanie bardziej innowacyjne i nie skupiają się na cenie. Coraz częściej przedsiębiorcy w swoich działaniach sięgają po marketing 8P. Jak sama nazwa wskazuje, skupia się on na 8 podstawowych filarach działań, taki jak: produkt, cena, promocja, miejsce, ludzie, proces, świadectwo materialne i filozofia marki. Uznaje się, że to właśnie te składniki pozwalają opracować skuteczną strategię marketingową, która pozwoli na stałe zaistnieć w świadomości konsumentów.

Komunikacja przede wszystkim!

Bez względu, na jakiego to rodzaju produkty sprzedajesz, liczy się przekaz wysyłany do konsumentów. Liczy się nie tylko to, co bezpośrednio wypowiadasz w komunikatach firmowych, ale również wygląd miejsca dystrybucji, sposób prezentacji produktów, jakość obsługi klienta, czy nawet ubiór pracowników. W przypadku marek premium klienci nie przechodzą obojętnie wobec żadnej kwestii. To właśnie całokształt doświadczenia zakupu i korzystania z produktu lub usługi zostaje zapamiętany i sprawia, że klient czuje się doceniony i zaspokojony. Oczywiście zasada ta odnosi się także do asortymentu sprzedawanego wyłącznie online. W takiej sytuacji należy dopilnować jakości zdjęć, czytelności opisów produktów, designu i optymalizacji strony internetowej oraz przekazu kierowanego do odbiorców między innymi w mediach społecznościowych.