Skip to main content

Współczesny marketing nieustannie podlega ewolucji, tak samo, jak cały rynek. Nieustanny rozwój technologii i globalizacja zmuszają firmy do poszukiwania nowych dotarcia do klienta i utrzymania go przy sobie. Zachowanie przewagi nad konkurencją wcale nie jest łatwym zadaniem. Liczy się kreatywność i oryginalność. Tak właśnie powstała koncepcja marketingu zrównoważonego. Jest stosunkowo świeża, jednak rozwija się w ekspresowym tempie.

Definicja marketingu zrównoważonego

Marketing jest obecny na każdym etapie powstawania i funkcjonowania działalności, od pomysłu, przez produkcję, po samą sprzedaż, a nawet dalej. Firmy, by być atrakcyjne w oczach klientów, muszą nadążać za bieżącymi trendami. Nie mogą zostać w tyle, bo to oznaczałoby ich rychły koniec. Należy jednak pamiętać, że firmy są częścią niezwykle skomplikowanego globalnego systemu. Nie tylko muszą się do niego dostosować, ale również mają na niego wpływ. Bardzo często jest on ogromny. Wiedzą o tym także klienci. Tak właśnie powstała idea marketingu zrównoważonego. Wpłynęły na nią trendy ekologiczne, które zwracają uwagę na to, jakie problemy pojawiają się na świecie w wyniki rozwoju i działania przedsiębiorstw. Marketing zrównoważony ma na celu osiągnięcie celów organizacji przy jednoczesnej trosce o środowisko naturalne. Chodzi o zachowanie równowagi między ekologicznymi a ekonomicznymi i społecznymi rezultatami działalności. Zarówno na etapie planowania, powstawania, jak i użytkowania produktów danej marki.

 

Definicja marketingu zrównoważonego

Trend czy jednak konieczność?

Wielu przedsiębiorców traktuje marketing zrównoważony jako kolejny przelotny trend w świecie biznesu. Nie warto jednak podążać ich śladem. Wszystko wskazuje na to, że ta forma marketingu zostanie z nami na dłużej, o ile nie na stałe. Wskazują na to jednoznacznie gromadzone dane. Według statystyk prawie 95% przedstawicieli pokolenia Z uważa, że przedsiębiorstwa powinny angażować się w rozwiązywanie problemów społecznych i środowiskowych. Co więcej, niemal 90% z nich chętniej decyduje się na zakup produktów od firm wspierających takie kwestie, niż od tych, które je ignorują. Pokolenie Z nie jest pod tym względem odosobnione. Niewiele niższe wyniki można uzyskać, przeprowadzając ankiety wśród przedstawicieli milenialsów, a nawet całej populacji! Bez wątpienia tego typu wyniki powinny dawać firmom do myślenia i uświadamiać jak ważny jest temat zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwach. Przestaje być to tylko mały trend popularny w niszowych markach czy wśród najlepszych specjalistów. W niektórych krajach marketing zrównoważony jest szczególnie popularny, ze względu na popularność zrównoważonego rozwoju. Dzieje się tak między innymi w krajach skandynawskich i w Holandii, gdzie prowadzone są nawet rankingi najbardziej zrównoważonych marek.

Marki premium a marketing zrównoważony

Marki premium tak samo, jak inne, o ile nie bardziej, powinny zainteresować się tematem marketingu zrównoważonego. Konsumenci są aktualnie o wiele bardziej świadomi niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Zwracają uwagę na to, jak żyją i jaki mają wpływ na środowisko i planetę mają ich działania. Zdecydowanie racjonalniej podchodzą do tematu zakupów, szczególnie tych, które nie są im niezbędne do funkcjonowania. Sami starają się być ekologiczni i transparentni i tego samego wymagają od marek, które wybierają lub nad którymi się zastanawiają. Dotyczy to oczywiście przede wszystkim młodszych generacji, jednak wszystko wskazuje na to, że tendencja będzie tylko i wyłącznie wzrostowa. Starsi odbiorcy, uświadamiani przez swoje dzieci i wnuki, również zwracają coraz większą uwagę na to, skąd pochodzą kupowane przez nich produkty.

 

Definicja marketingu zrównoważonego

Nowe spojrzenie na luksus

Marki luksusowe i marki premium stoją przed sporym wyzwaniem. Podejście klientów ciągle się przekształca, a pandemia, tylko przyśpieszyła wiele zmian. Życie w izolacji i lockdowny przyczyniły się do tego, że ludzie zupełnie inaczej postrzegają definicję luksusu. Nie chodzi już tylko o posiadanie określonych dóbr materialnych czy zbytków. Ale o całą koncepcję i swojego rodzaju doznania i doświadczenia. Zdecydowanie popularniejsze jest kupowanie mniej, ale lepszej jakości, na dłużej. Luksus ma być aktualnie dobry nie tylko dla konsumenta, ale również dla całego społeczeństwa i planety. Nie sprawdza się tutaj patrzenie jednostkowe. Dla marek premium oznacza to oczywiście spore zmiany w działaniach marketingowych i komunikacji. Nie obejdą się one jednak bez przekształceń w całym procesie tworzenia i wprowadzania produktów na rynek. Zmieniły się wartości klientów, więc zmienia się również to, co jest dla nich wartościowe.

Branding w marketingu zrównoważonym

Definicji brandingu można znaleźć niezliczoną ilość, jednak wszystkie sprowadzają się do tego samego. Komunikacji. W końcu najważniejsze jest to, jak marka jest przedstawiania odbiorcom i jaki przekaz jest kierowany do klientów oraz potencjalnych klientów. To on ma realny wpływ na ich sposób myślenia oraz konotacje związane z firmą. Branding powinien być więc atrakcyjny i precyzyjny. Przedstawiać wartości i podkreślać korzyści, które oferuje marka i jej produkty bądź usługi. W marketingu zrównoważonym warto, postawić nie tylko na informowanie o działaniach na rzecz środowiska, które są w firmie prowadzone. Dobrym krokiem jest również uświadamianie o tym, jak istotne jest to dla każdego z nas i dlaczego warto minimalizować wpływ naszych poczynań na planetę. Pamiętajmy, że nawet najmniejsze działania mogą przynieść naprawdę duże zmiany! W końcu przechodzimy przez ten kryzys razem i razem dbajmy o to, by sobie z nim poradzić.