Skip to main content

Konkurencja na rynku ciągle rośnie i to praktycznie w każdej branży. Żeby się przebić i dotrzeć do klienta, a co ważniejsze, zatrzymać go przy sobie, firmy muszą się naprawdę postarać. Jedną z nowości, która w ostatnim czasie robi się coraz popularniejsza, jest koncepcja marketingu 8P. To jeden z wariantów określania strategii produktowej firmy i portfolio produktowego. Chcesz dowiedzieć się więcej? Przedstawiamy najważniejsze informacje w tej dziedzinie! Zapraszamy do lektury.

Pochodzenie marketingu 8P

Chcąc osiągnąć konkretne cele i sukces w swojej branży, każda firma musi zacząć prowadzić odpowiednie działania marketingowe. Nad strategiami przedsiębiorstw pracują specjaliści z dużym doświadczeniem, tak by osiągnąć, jak najlepsze efekty. To właśnie w ten sposób powstał marketing mix i tradycyjna koncepcja 4P, które ewoluowała do marketingu 8P. W pierwotnej wersji skupiało się uwagę na 4 kluczowych składnikach tworzenia dobrej strategii marketingowej, a dokładniej produkcie, cenie, miejscu oraz promocji. Nazwa pochodzi od pierwszych liter angielskich słów wykorzystywanych w opisie koncepcji. Są to elementy istotne głównie z punktu widzenia klienta i to właśnie na nim skupiała się koncepcja 4P. Z czasem okazało się, że może być ona rozszerzona do marketingu 5P, a nawet 7P, aż ostatecznie udało się stworzyć wersję najnowszą, czyli 8P.

Koncepcja marketingu 8P

Ten rodzaj działań marketingowych skupia się na 8 komponentach takich jak: produkt lub usługa, cena, miejsce, promocja, ludzie, procesy, świadectwo materialne oraz filozofia marki. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest możliwość dopasowania go do działań internetowych. Aktualnie, gdy większość firm przenosi się do sieci, jest to niezwykle istotne.

Produkt (ang. Product) – Pod tym pojęciem może kryć się oczywiście fizyczny produkt, ale również usługa. Nie musi to być nic materialnego. Chodzi w skrócie o ofertę firmy i jej właściwości, które może docenić klient. Tutaj warto zastanowić się, co ma produkt, który oferujemy, czego nie mają produkty innych marek. Dlaczego jest on warty uwagi bardziej niż inne i co go wyróżnia? Przy jego analizie koniecznie zwróćmy uwagę na jakość wykonania, zaspokojenie określonych potrzeb, desing, gwarancję, serwis i dodatkowe usługi.

Cena (ang. Price) – Cena, czyli to ile wart jest produkt, a raczej ile klient musi za niego zapłacić. W tym elemencie uwzględniamy również ogólną politykę cenową firmy. W kontekście określania ceny niezwykle istotny jest kontekst. Co klient dostaje w zamian? Jakie korzyści? Tworząc opisy produktów, sposób komunikacji z odbiorcami warto zwrócić na to uwagę. Jeśli produkt oferuje wiele korzyści, to jego cena musi być odpowiednia. To czy dana rzecz bądź usługa jest droga, czy tania nie jest kwestią, tylko liczby, lecz całego kontekstu. Jeśli klient dostaje w zamian dużo korzyści i produkt odpowiada na jego potrzeby, to mimo wysokiej ceny, wcale nie musi być uważany za drogi.

Promocja (ang. Promotion) – Sposoby promocji produktów i usług. Wszystkie działania, zarówno te offline, jak i online, które mają na celu zwiększenie sprzedaży i dotarcie do odbiorców. W tym elemencie znajdują się również wszystkie działania związane z public relations, czyli utrzymaniem dobrych stosunków przedsiębiorstwa z otoczeniem.

Miejsce (ang. Place) – Może też występować pod pojęciem dystrybucja. Opisuje, w jakich warunkach dokonywany jest zakup produkt przez klienta oraz gdzie jest on promowany i jakimi kanałami dociera się do odbiorców. Firma powinna wziąć tutaj pod uwagę to, w jakich miejscach najczęściej przebywają jej potencjalni klienci.

Ludzie (ang. People) – Firmę i produkt tworzą ludzie. Chodzi tutaj nie tylko o zarząd, czy niektórych pracowników, ale o wszystkie osoby w jakikolwiek sposób zaangażowane w proces. Tutaj mówimy również o klientach, o tym, jak wygląda ich obsługa, sposób traktowania. Relacje z ludźmi to coś, co przyczynia się do sukcesu firmy. Bez ludzi nie będzie żadnego przedsiębiorstwa.

Proces (ang. Process) – Pod pojęciem procesu rozumiemy wszystkie czynności związane ze sprzedażą produktu i dostarczeniem go do klienta. Uwzględnia się tutaj wszystkie udogodnienia, związane z zakupami np. sposoby płatności, szybki czas dostawy, wybór spośród wielu firm kurierskich, możliwość pakowania ekologicznego. Procesy muszą być odpowiednio przemyślane, tak by zadowolić nawet najbardziej wymagającego klienta. Trzeba pamiętać również o eliminacji lejka sprzedażowego, czyli wszystkich przeszkód, które mogą zniechęcić odbiorcę do dokonania lub dokończenia zakupu w naszym sklepie.

Świadectwo materialne (ang. Performance) – To tajemnicze pojęcie kryje pod sobą wszystkie składowe wizerunku przedsiębiorstwa, które odpowiadają za jakość i profesjonalizm. Ciężko określić je konkretnie, ponieważ dla każdej osoby najważniejsza jest inna kwestia. Dla jednego będzie to czas dostawy, a dla innego jakość produktu lub jego cena, albo nawet poziom obsługi klienta. Uwzględniamy tutaj również logo marki, wygląd i optymalizację strony internetowej, wystrój lokali, ubiór pracowników, lokalizację głównej siedziby i filii firmowych.

Filozofia marki (ang. Philosophy) – Wszystkie czynniki mające wpływ na to, jak marka widziana jest przez otoczenie. Nie mowa tutaj tylko i wyłącznie o klientach i potencjalnych klientach. Znaczenie ma każda osoba, włączając w to firmy konkurencyjne i lokalną społeczność. Dobrze opracowana filozofia marki odbija się nie tylko na wzroście sprzedaży, ale sprawia również, że pracownicy chętniej się utożsamiają z marką, dla której pracują. Warto się więc zastanowić jakie skojarzenia chce wywoływać nasza marka, jakimi wartościami ma się kierować oraz jakie są jej główne założenia?

Jak wykorzystać w praktyce marketing mix 8P w przypadku marek luksusowych?

Łatwiej powiedzieć niż wykonać. To powiedzenie sprawdza się chyba w każdej kwestii. Szczególnie że rynek dóbr luksusowych rządzi się swoimi prawami. Klasyczna koncepcja 4P jest zwykle niewystarczająca, tak samo, jak jej rozszerzona wersja 7P. Pełen marketingowy mix 8P pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klienta i realiów rynkowych, a co za tym idzie lepsze dostosowanie oferty i zwiększenie zysków. W przypadku marek premium nie warto działać na oślep. Liczy się każdy krok i powinien on być przemyślany. Studio brandingowe Agenza od lat specjalizuje się w kreowaniu wizerunku marek premium i prowadzeniu ich skutecznego marketingu, właśnie z wykorzystaniem koncepcji marketingowego mixu 8P. Mamy niezbędne doświadczenie, kreatywność, odwagę i co najważniejsze: determinację, by otwierać przed markami nowe możliwości. Wiedza książkowa to tylko jeden aspekt, najważniejsza jest praktyka, którą zdobywa się na podstawie lat pracy z klientem i dzięki znajomości rynku.

Marketingowy Mix wśród polskich marek Premium

Mimo że za granicami kraju marketing 8P jest wykorzystywany bardzo często i bardzo chętnie, to w Polsce nie zdobył on jeszcze takiej popularności. Warto więc wykorzystać ten moment i wyprzedzić konkurencję. Dzięki kompleksowemu podejściu klient poczuje się zrozumiany i dopieszczony i to właśnie nasza marka będzie wywoływać w nim pozytywne konotacje i zachęcać do zakupu. Tworzenie marek premium nie dzieje się z dnia na dzień. Jest to niezwykle skomplikowany, ale jednocześnie satysfakcjonujący i warty zaangażowania proces.