Skip to main content

budoKsięga znaku – dlaczego jest taka ważna?

Jeśli otworzyłeś swój własny biznes, z pewnością dokonałeś już wyboru nazwy, masz logo przedsiębiorstwa któremu towarzyszy mniej lub bardziej rozbudowana identyfikacja wizualna. W twojej głowie pojawia się pytanie: Czy potrzebna będzie w moim przypadku księga znaku? Z pewnością zastanawiasz się, czym tak dokładnie jest księga znaku, którą nazywa się inaczej z ang. Brand book. Najprościej rzecz ujmując, jest to zestaw dokładnych reguł, dzięki którym możliwa staje się konsekwentna identyfikacja wizualna firmy, czyli logotypu, jak i wszelkiego typu firmowych materiałów  (punktów styczności marki z klientem).

Do czego przyda się nam księga znaku?

Ogólnie rzecz ujmując, nie istnieje żaden obowiązek, aby w każdym przedsiębiorstwie została wprowadzona księga znaku, niemniej jednak jej posiadanie i zastosowanie ułatwia znacząco proces komunikowania się marki z klientami, jak i wszelką współpracę wewnątrz firmy. Ma posłużyć osobom, na przykład w momencie, kiedy zmuszone będą do użycia znaku celem tworzenia nowych materiałów o charakterze reklamowym. Wtedy posłuży im w roli wzoru i podpowie, jaka jest chociażby kolorystyka dla danego medium, czyli do druku, internetu czy reklamy zewnętrznej. Księga znaku powie nam co wolno a czego nie powinniśmy robić z naszym logo.

Księga znaku – dlaczego jest taka ważna?

Co zawiera dokładnie księga znaku?

Można wyróżnić dwa typy księgi znaku — wersję podstawową, jak i rozszerzoną, które powinny być dobrane z uwagi na indywidualne potrzeby naszego przedsiębiorstwa. W księdze znaku zawarto kilka istotnych sekcji, które opiszemy poniżej.

W tym miejscu powinny zostać opisane cele, które przyświecały projektowaniu logo, najważniejsze założenia takie jak proporcje i budowa przedstawione na siatce modułowej, instrukcje jak stosować logo.

Podstawowa wersja znaku, jak i jej alternatywne wersje

Najistotniejszą część, w której prezentowany jest brand na ciemnym i jasnym tle. Na ogół projket zawiera także wersję wertykalną i horyzontalną znaku, która ułatwia stosowanie znaku w różnych mediach. Drugą częścią są alternatywne wersje, czyli wersje zawierające hasło firmowe (tag line), wersję monochromatyczne, achromatyczne, a także skrócone wersje znaku, chociażby sam sygnet co pozwala na dowolne skalowanie projektu.

Dział ten demonstruje, jak przebiega tworzenie logo, z jakich części się składa. Poza budową i proporcjami przedstawionymi na siatce modułowej, określane jest także tak zwane pole ochronne, czyli minimalne wytyczne, co do przestrzeni znajdującej się wokół logo, która nie powinna zostać naruszona. Dodatkowo ustalana jest wielkość minimalna znaku celem zapewnienia maksymalnej czytelności i rozpoznawalności znaku, nie tylko w wypadku druku, ale również i online.

Pole ochronne i konstrukcja logo

Kolorystyka

Dział bardzo istotny, jeżeli chodzi o późniejsze wykorzystywanie logo do druku, internetu czy oznakowania lokalu, auta itp.. Na ogół określane jest pięć najważniejszych przestrzeni barwnych: Pantone, RGB, CMYK, HEX, RAL oraz ORACAL lub AVERY.
Dzięki temu można mieć całkowitą pewność, iż kolor naszego logo na wydrukowanych reklamowych materiałach, czy oklejonej witrynie sklepowej będzie odpowiadać temu, który widzimy na stronie internetowej na skalibrowanym monitorze. Istotne jest, aby kolor był odbierany w odpowiedni sposób i pracował na spójną identyfikację wizualną marki.

Typografia

Opisanie zastosowanych w projekcie logo i materiałach reklamowych fontów. Jest on bardzo istotny w przypadku projektowania innych składowych, które zawiera wspomniana już wyżej identyfikacja wizualna, pomimo że liternictwo w logo zazwyczaj projektowane jest od podstaw, to w reszcie materiałów już dobieramy gotowy krój pisma. Należy konsekwentnie stosować wybrane przez projektanta kroje.

Niedozwolone modyfikacje i zastosowania

W tym przypadku przedstawiane są nieodpowiednie zastosowania znaku i możliwie błędy, jak chociażby dodawanie gradientu czy cieni lub brak ochronnego pola. Pokazane są też tła które zakłócają odbiór i czytelność projektu.

Do czego przyda się nam księga znaku?

Czy księga znaku jest dla każdego?

Księga znaku to element obowiązkowy w większości średnich firm, jak i w każdej dużej firmie. Czy oznacza to, iż nasza marka powinna używać księgi znaku? Powinniśmy odpowiedź sobie na kilka istotnych pytań:

  • kto jest naszym klientem? (być może istnieje wiele grup naszych klientów, spróbujmy wyobrazić je sobie w możliwie jak najdokładniejszy ),
  • jakie cele długoterminowe i krótkoterminowe ma nasze przedsiębiorstwo?,
  • czy ich osiągnięcie wymagać będzie aktywności w sieci, kontaktu osobistego, czy też może zawierania relacji inną metodą?,
  • chcemy działać wyłącznie lokalnie, czy też może w całym kraju lub za jego granicami.
  • jakie środki będziemy regularnie przeznaczać na poczet działań reklamowych i marketingowych?

Czy naprawdę potrzebne są nam odpowiedzi na wyżej zadane pytania?

Na reklamę i marketing możemy wydać każde pieniądze. Jeżeli nasi klienci korzystają przede wszystkim z sieci, nie potrzebujemy dużej księgi. Niewątpliwie niezwykle ambitnie prezentuje się w tym przypadku segregator zawierający materiały identyfikacyjne. Niemniej jednak warto mieć zawsze na uwadze, iż odpowiednio wykonana i rozbudowana księga znaku nie będzie tania, gdyż wymaga wielu prób i przemyśleń. Jej cena odpowiada zazwyczaj projektowi logo wraz z podstawową identyfikacją wizualną.

Jak wybrać odpowiednią agencję?

Jeżeli agencja, która ma się zająć zaprojektowaniem materiałów, nie zapyta nas, kto jest naszym klientem, jak chcemy do niego dotrzeć (mailing, kontakt osobisty, targi, pokazy, materiały drukowane, internet, itd.), lepiej będzie zmienić agencję albo rozwiązać najważniejsze dylematy samodzielnie z wykorzystaniem naszych podpowiedzi.

Jeżeli to samo przedsiębiorstwo zaproponuje nam wykonanie szerokiej identyfikacji wizualnej naszej firmy w cenie 2 tysięcy złotych, lepiej się jej pozbądźmy, gdyż nie wie, co tak naprawdę nam proponuje. Przeznaczmy lepiej wymienioną kwotę na poczet projektu samego logo. Zaprośmy do współpracy podmioty, co do których posiadamy w pełni wiarygodne informacje, że przygotowały to dla wielu różnych średnich, jak i większych przedsiębiorstw. Przedstawmy im nasze założenia w formie briefu, przekazując w następnych punktach, w jaki sposób będziemy korzystali z identyfikacji (druk, sieć, środki komunikacji itd.), oraz jakie efekty spodziewamy się dzięki niej osiągać.

Jedną spośród agencji, z którą warto nawiązać współpracę w tej materii, będzie z pewnością firma Agenza, która zajmuje się na co dzień projektowaniem logo, tworzeniem witryn internetowych, identyfikacją wizualną, opakowaniami i szeroko pojęta grafiką użytkową.

Każdy członek spośród zespołu omawianej agencji, poza właściwą specjalizacją, posiada również wykształcenie marketingowe, graficzne lub informatyczne. Firma ta jest także członkiem Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej STGU. Pracownicy studia Agenza wiedzą, iż muszą się wyróżniać z tłumu i sprawić, aby odbiorcy te różnice zrozumieli. Omawiana agencja buduje świat brandingu, marki, jak i content marketing. Ma odwagę, a także determinację do tworzenia wyjątkowej tożsamości, która rozpościera przed marką zupełnie nowe możliwości i horyzonty. Jeżeli chcemy wybić własną markę ponad przeciętność, nadać jej właściwy blask, pracownicy Agenza posłużą nam swoim doświadczeniem i wiedzą. Potrafią oni sprawić, iż będziemy komunikować swoje najlepsze cechy i przenikniemy skutecznie do świadomości zainteresowanych naszą ofertą klientów.

W czym może pomóc nam księga znaku?

W czym może pomóc nam księga znaku?

Księga znaku będzie mieć sens, jeżeli umożliwi nam:

  • uporządkowanie istniejącej już komunikacji wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa (wiele firm prezentuje niezbyt spójne materiały, które mogą tylko zaszkodzić, zamiast wspierać sprzedaż), 
  • ukrócenie ,,wolnej amerykanki” dotyczącej osób będących odpowiedzialnymi za przekaz (stabilne powtarzania się komunikatów będzie za każdym razem efektywne, chaos zaś przeszkadza), 
  • zaoszczędzenie pieniędzy dzięki zmniejszeniu zaangażowania czasowego pracowników,
  • skrócenie czasu pracy wielu podwykonawców, którzy przeprowadzają w naszym imieniu reklamę. Dzięki temu zmniejszeniu ulegną koszty związane z obsługą naszego przedsiębiorstwa, 
  • ucięcie dyskusji na temat gustów i kolorów logo na różnorodnych nośnikach. 

Im bardziej będzie złożona struktura przedsiębiorstwa i większa i ilość podejmowanych działań, tym bardziej omawiana księga znaku pozwoli nam na zaoszczędzenie naszym pieniędzy, bowiem najważniejsze elementy będą tylko powielane, nie zaś wymyślane od nowa.

Jeżeli nasze logo ma zostać właściwe wybrane, musi zostać odpowiednio wykonane w zakresie projektu. Innego podejścia wymagać będzie internet, innego reklama umieszczona na autobusie, czy na elewacji. Upewnijmy się, iż wybrany przez nas wykonawca, zapytał nas o klienta docelowego, mocne strony firmy itp.

Czego księga znaku za nas nie zrobi?

Z całą pewnością, księga znaku nie będzie przyczyną automatycznego wzrostu w zakresie sprzedaży. W przeciągu roku od momentu jej wdrożenia, może nastąpić dużo łatwiejsze pozyskiwanie nowych klientów, niemniej jednak klucz stanowić będzie ilość kontaktów, jak i zapamiętanych skojarzeń z naszą działalnością. Pomyślmy o niej w roli przemyślanej wizytówki i schludnego wyglądu na spotkaniu wraz z klientem. Czy one mogą generować sprzedaż, czy raczej nam ją umożliwiają?