Skip to main content

Influencer marketing od wielu lat ciągle zyskuje na popularności. Trudno się więc dziwić, że wartość tego rynku w 2020 roku wyceniono na ponad 10 bilionów złotych. Coraz chętniej na działania marketingowe tego typu decydują się również Marki Premium. Czym jednak dokładnie jest Influencer marketing i jakie działania spoczywają na ambasadorze marki? Wszystko wyjaśniamy w dzisiejszym artykule. Przeczytaj koniecznie!

Co nieco o markach premium

Marki premium pojawiają się aktualnie na rynku coraz częściej. Nie ma w tym absolutnie nic złego. Jednak w dalszym ciągu wiele osób nie rozróżnia marek premium od tych klasycznych oraz luksusowych i nie rozumie gdzie dokładnie leży granica między tymi kategoriami. Zasadniczo markę premium od ekonomicznej odróżnia jakość wykonania. Zwykle jest to bezpośrednio związane również z ceną produktów. Lepsza jakość materiałów i wykonania wiąże się z wyższymi kosztami, więc i wyższą ceną dla klienta. Warto jednak pamiętać, że marki premium są ogólnodostępne. Praktycznie każda osoba może pozwolić sobie na skorzystanie z oferty marek premium. Dzieje się tak, ponieważ odróżnieniu do marek luksusowych marki premium nie wprowadzają na rynek bardzo ograniczonych i limitowanych produktów, których cena zwykle osiąga horendalne wysokości.

Dlaczego warto wybrać influencer marketing?

Bardzo ogólnie rzecz biorąc, to na influencer marketing zbierają się wszystkie działania firmy związane ze współpracą z Influencerami. Mogą to być przeróżni twórcy internetowi tacy jak instagramerzy, blogerzy, tiktokerzy, youtuberzy czy osoby związanie z platformami takimi jak Twitch. Influencerem może być tak naprawdę każdy, kto prowadzi działania w sieci, posiada stałe grono odbiorców i ma na nich realny wpływ. Bardzo często followersi po prostu naśladują swoich idoli, czy osoby, które lubią obserwować w mediach społecznościowych. Zawierzają ich poleceniom i lubią korzystać z ich porad. Influencerzy swoją charyzmą wzbudzają zaufanie swoich odbiorców i często nawet w bardzo znacznym stopniu wpływają na ich decyzje zakupowe. Dlatego właśnie warto wprowadzić działania influencer marketingu w firmie, bez względu na to, czy jest to marka premium, czy marka klasyczna.

Co daje marce influencer marketing?

Influencer marketingu nie można porównać do typowej reklamy produktu. To zupełnie inny poziom komunikowania odbiorcom informacji na temat marki, jej zalet oraz możliwości, jakie dają jej produkty czy usługi. Polecenie przez realną osobę, która korzysta z oferty firmy dłuży czas, pokazuje konsumentowi, że jego potrzeby zostaną zaspokojone i nie ma się czego obawiać. Bardzo często influencerzy są postrzegani przez swoje grono odbiorców jako mentorzy, osoby, którym można całkowicie zaufać. Automatycznie, polecany produkt staję się im również bliższy i są bardziej skłonni go zakupić. Jednak efekty sprzedażowe nie są jedyną zaletą tego typu działań marketingowych. Mają one pozytywny wpływ również na ogólny wizerunek marki, co jest szczególnie ważne w przypadku marek premium. W prosty sposób przekłada się to na zwiększenie świadomości o firmie i pożądalności jej produktów.

Co daje marce influencer marketing?

Ambasador marki a Influencer

Ambasador marki ma za zadanie promować jej pozytywny wizerunek wśród konsumentów. Można powiedzieć, że jego zadaniem jest nadanie firmie „ludzkiej twarzy”. Trafienie wprost do odbiorców, ukazanie im zalet produktów i zwiększenie świadomości na temat oferty danej firmy. Tutaj pojawia się pytanie, czy influencer i ambasador to dwie nazwy na dokładnie tę samą osobę? Okazuje się, że nie. Choć z pozoru może się tak wydawać, to jednak istnieją konkretne różnice między nimi. Oczywiście influencer może być tak, że influencer zostanie ambasadorem jakiejś marki. Jednak nie każdy Ambasador marki jest influencerem. Na to stanowisko bardzo często wybierane są osoby kojarzone z daną dziedziną. Mogą to być celebryci, aktorzy, sportowcy lub inne znane osoby, lub specjaliści w konkretnej kwestii.

Marki sportowe decydują się głównie na współpracę z osobami związanymi ze światem sportu, a marki modowe i kosmetyczne na przykład na umowy z modelkami czy aktorkami. Istotnym faktem jest również to, że Ambasador Marki musi być jej lojalny. Współpracę tego typu są zwykle długoterminowe, trwają miesiące, a nawet lata. W tym czasie osoba pełniąca funkcję ambasadora nie może wchodzić we współpracę z markami konkurencyjnymi, oferującymi podobne produkty. Dla odmiany influencerzy bardzo często prowadzą tylko kampanie krótkoterminowe i nie deklarują swojej lojalności, tylko i wyłącznie jednej marce.

Jaki powinien być ambasador marki?

Ambasador marki bardzo często jest niejako utożsamiany z marką. Jego cechy indywidualne mogą zostać przypisane firmie i jej produktom. Dzieje się tak zarówno w przypadku pozytywnych cech, jak i negatywnych. Dlatego tak ważne jest, by do współpracy wybierać odpowiednie osoby. Nie bójmy się tego powiedzieć – nie każdy nadaje się na bycie ambasadorem marki. Musi to być osoba godna zaufania, której wartości są spójne z wartościami marki. Najważniejsza w całej współpracy jest autentyczność i naturalność. Ambasador musi naprawdę wierzyć w to, co mówi i ręczyć za produkty, o których opowiada swoim odbiorcom.

Konsumenci nie znoszą kłamstwa i sztucznie tworzonych treści. Więc jeśli wartości marki nie są tożsame z tym, co reprezentuje na co dzień dana osoba, to taka współpraca jest z góry skazana na porażkę. Co więcej, może przynieść firmie więcej szkody niż pożytku. W tej sytuacji sprawdza się powiedzenie, że lepiej iść w jakość, a nie ilość. Nie zawsze współpraca z wieloma osobami da lepsze efekty. Zdecydowanie lepiej postawić na jednego ambasadora, który będzie się angażował w swoje zadanie i w ten sposób przyczyni się do zwiększenia zasięgu oferty naszej marki.